DYREVÆRNET JUBLER: EU-HANDLINGSPLAN VIL SIKRE DYREVELFÆRD, KÆLEDYRSEJERES RETTIGHEDER OG BESKYTTE FOLKESUNDHEDEN

Tirsdag den 11. februar 2020 vedtog EU Parlamentet en ikke-bindende beslutning, der kræver handling mod ulovlig handel med kæledyr. Den illegale handel medfører, at dyrene lider og ofte er den en indtægtskilde for organiseret kriminalitet. Dyreværnet har længe kæmpet for, at der blev indført et fælles regelsæt for at beskytte dyrene. Med beslutningen er første skridt i den rigtige retning taget.
De to Shih-Tzuer Daisy og Alba blev ulovligt importeret til Danmark. Foto: Dyreværnet

Dyreværnet, der er én af Danmarks ældste dyreværnsforeninger, har længe arbejdet for at få indført et fælles europæisk regelsæt for at få standset den omfattende ulovlige handel med dyr. Især er der tale om hundehvalpe, som er opdrættet på hvalpefabrikker, er taget for tidligt fra deres mor og har været udsat for en lang transporttid under kummerlige forhold. Det vurderes, at 8 millioner hvalpe hvert år sælges på det sorte marked i Europa.

Direktør i Dyreværnet, Rikke Christensen-Lee:
- Hunde avlet med profit for øje er dyremishandling. Vi hører ofte om sager, hvor folk har købt syge hvalpe, der viser sig at være ulovligt importerede. Det er en trussel for både dyrene og folkesundheden, at der ikke bliver slået hårdere ned på denne problematik. Senest har vi haft en sag med to hunde, Shih-Tzuerne Daisy og Alba, der var ulovligt importerede og blev konfiskeret af det nyligt stiftede dyrepoliti. Daisy og Alba blev anbragt på vores internat i Rødovre og dømt til aflivning. Det var en helt grotesk sag, som kunne have været undgået, hvis der havde været et fælles europæisk regelsæt for og mere kontrol ved grænserne. Der skal gøres noget NU. Derfor er vi glade over, at der nu på europæisk plan er bevågenhed om denne problematik.

Dyreværnet ønsker følgende krav for at sikre et bedre og mere trygt Europa for dyrene:

- Eksisterende lov om mærkning og registrering skal håndhæves

- Myndigheder skal yde målrettet indsats for at spore sælgerne

- Forbrugerne skal være mere på vagt

- EU -hvalpefabrikker (typisk i østlandene) skal findes og lukkes

Fakta:
Eurogroup for animals vurderer, at otte millioner hvalpe hvert år handles på det sorte marked i Europa.
Eurogroup for animals anslår desuden, at denne handel indbringer en milliard Euro årligt.
Det anslås, at ulovlig handel med dyr er den tredje mest indbringende indtægt til ulovlig kriminalitet. Kun overgået af handel med narkotika og våben.

Kilde:

For yderligere information kontakt venligst direktør Rikke Christensen-Lee på
tlf.: 93392050

Dyreværnet er en af Danmarks ældste dyreværnsorganisationer. Foreningen har et internat i Rødovre samt et i Kolding og skaffer hvert år nye hjem til tusindevis af dyr. Udover at drifte tre dyreambulancer driver foreningen også de to mobile nonprofit dyreklinikker, Frynseklinikkerne, der hjælper socialt udsatte borgeres kæledyr udfra et "betal-hvad-du-kan" princip.