Dyreværnet indtager Jylland

Det har længe været et stort ønske for Dyreværnet - Foreningen til Værn for Værgeløse Dyr, at få etableret en udrykningstjeneste i Jylland. Hver dag modtager Dyreværnet 7 – 10 anmeldelser om misrøgt af kæledyr i Danmark, og størstedelen af de anmeldte sager er på adresser i Jylland. Derfor har foreningen nu engageret en udrykningsleder i Jylland.
Dyreværnets udrykningsleder Nina Amdi Carlsen (lyst hår) ses her med Jeanette Wulff Geerthsen - Dyreværnets nye udrykningsleder i Jylland. Fotocredit: Dyreværnet - billedet må frit benyttes.

De seneste to år har Dyreværnet oplevet en fordobling af sager, hvor bekymrede borgere anmelder misrøgt af danske kæledyr. Dyreværnet har adresse i Rødovre ved København, hvor foreningens hidtil eneste udrykningsleder, Nina Amdi Carlsen, har til huse. Hver gang en sag i det jyske skulle behandles, måtte Nina derfor af sted til Jylland i dyreambulancen. Det var tidskrævende, dyrt og ikke optimalt for dyrene.

For at afstedkomme det store behov for behandling af misrøgtsager i Jylland, har Dyreværnet engageret en udrykningsleder, der med base i Christiansfeld får til opgave at undsætte dyr i nød i hele Jylland.

Jeanette Wulff Geerthsen har en lang erfaring med behandling af dyreværnssager og har de seneste år på eget initiativ reddet alt fra hunde og katte til heste, der var efterladt eller udsat for misrøgt af deres ejer.

Nu får Dyreværnet gavn af hendes store ekspertise og bankende hjerte for dyrene:

- Jeg er meget stolt af, at Dyreværnet har tilbudt mig at repræsentere deres forening i det jyske, og jeg glæder mig til for alvor at komme i gang, fortæller Jeanette Wulff Geerthsen, som er i fuld gang med at rekruttere frivillige, der kan køre med hende, når hun skal aflægge besøg på en anmeldt adresse.

- Jeg er vant til lidt af hvert. Tidligere har jeg da oplevet at få øretæver, når jeg kom ud til vrede mennesker, der var anmeldt, men med respekt og en ordentlig dialog er folk som regel faldet ned, og det har hjulpet mange dyr. Selvom vi som udrykningsledere skal have fokus på dyrene, skal vi også passe på os selv. Derfor har Dyreværnet en regel om, at man aldrig må rykke ud på egen hånd. Jeg har allerede fået et del nyindkomne sager, der skal behandles. Jeg har fundet flere frivillige, som jeg har samarbejdet med i mange år, og som matcher Dyreværnets ideologi, siger Jeanette.

Indtil videre vil de dyr, som den jyske udrykningsleder redder, blive kørt til foreningens internat i Rødovre. På længere sigt håber Dyreværnet at etablere et samarbejde med et jysk internat, der kan passe de mange dyr, som indkommer fra sager i Jylland.

- Det er et led i Dyreværnets strategi at øge indsatsen på dyreværnssager. Der er alt for mange dyr, der misrøgtes i dagens Danmark og vi må gøre vores til, at der bliver sat en stopper for det. Med ansættelsen af Jeanette Wulff Geerthsen har vi nu fået en forankring i Jylland, der markant vil styrke vores indsats. Det vil komme dyrene til gode, og det er det allervigtigste for os, siger Dyreværnets direktør, Signe Sehested Lund.

Jeanette Wulff Geerthsen har fået stillet en af Dyreværnets ambulancer til rådighed. Allerede i denne uge vil hun rykke ud på sine første dyreværnssager for Dyreværnet.

Dyreværnet, som blev stiftet i 1898, er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger. Foreningen driver Danmarks største internat, som er beliggende på Islevdalvej i Rødovre. Dyreværnet har, som den eneste dyreværnsforening i Danmark no kill-politik, og alt sættes ind på at redde ethvert dyr fra aflivning. Dyreværnet modtager dyr fra både Politi og Falck, der ofte anbringer både hunde og katte på internatet. Disse kan komme ind som hittedyr eller i forbindelse med dødsfald, fogedsager, indlæggelser eller fængselsophold. Private kan også indlevere deres dyr til internatet. Dyreværnet kører desuden på dyreværnssager året rundt.