Dyreværnet hitter på facebook: Større end X Factor, Lars Løkke og FCK

Dyreværnet, som er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger (stiftet 1898), er i den grad i medvind på de sociale medier: Med sine flere end 191.000 følgere, har den gamle NGO formået at svinge sig godt ind i sit tredje århundrede og har i dag flere fans end både landets mest populære TV-program, X Factor (ca. 110.000 følgere), Danmarks statsminister, Lars Løkke (ca. 183.500 følgere), og en af kongerigets mest populære fodboldklubber: FCK (ca. 189.500 følgere).
Flere end 400.000 så opslaget med hunden Lotte, der søgte ny familie. Foto: Screendump fra facebook

Skruer vi tiden blot tre år tilbage til august 2012, kunne Dyreværnet ikke præstere flere end 2.000 følgere på det udbredte sociale medie facebook. I selvsamme måned blev der iværksat en social media strategi, og tre frivillige blev rekrutteret til at hjælpe med at få antallet af følgere op. Strategien virkede, hjulpet på vej af en reportageserie på TV3, som blev sendt i 2013 og 2014 omhandlende Dyreværnets arbejde. På blot tre år er antallet af følgere eksploderet.

Dyreværnets direktør, Signe Sehested Lund, siger:

-
Da vi igangsatte facebookstrategien i 2012, var det som at betræde ukendt land for os. Vi prøvede os frem og det gav i den grad pote. Hver eneste dag kommer nye følgere til, og interessen for vores hjemløse dyr er fortsat enorm på de sociale medier. Men at vi er større end både Lars Løkke, FCK og X Factor kommer nu for mig som lidt af en overraskelse, griner direktøren, som samtidig kan bekræfte, at der fortsat arbejdes på yderligere tiltag på de sociale medier med meget mere konkret brugerrelateret indhold.

Dagligt har Dyreværnets facebookside op til 15.000 interaktioner gennem likes, kommentarer og delinger. Et adoptionsopslag om en hund, der mangler nyt hjem, kan derfor nå ud til flere hundredetusinde facebookbrugere på ganske få timer.

- Vi er en forening med få midler. Derfor må vi benytte os af de gratis platforme, vi kan. Vi har ikke råd til store TV- eller annoncekampagner, for de penge, vi skulle bruge på det, går jo fra dyrene, siger Signe Sehested Lund og fortsætter:

- Vi skal have budskabet ud ligesom alle andre foreninger og virksomheder, og i vores tilfælde arbejder vi med en konstant deadline. Jo længere et dyr er på vores internat, jo dårligere er vi til at opfylde vores formål. Vi skal sørge for, at dyrene så hurtigt som muligt kommer ud til de helt rigtige familier. Og det hjælper facebook os med.

Effekten af facebook kan også mærkes på Dyreværnets adoptionskontor.En af de hunde, der har fået hjælp gennem Dyreværnets facebookside er Lotte, en blandingshund på 9 år. Et opslag med den skønne snude nåede hurtigt ud til flere end 400.000 mennesker via de sociale medier. Derefter gik det hurtigt med at finde en god familie til Lotte.

- Ofte får vi ekstra mange besøg og telefonopkald i dagene efter at et specifikt dyr har fået et opslag på facebook. Det er særligt, hvis der er en god historie til dyret eller et godt billede, at henvendelserne stiger, smiler Maria Rønde Jakobsen, der er ansvarlig for Dyreværnets adoptionskontor.

For yderligere information eller flere dejlige billeder, kontakt venligst Dyreværnets direktør Signe Sehested Lund på tlf: 40 30 66 15 eller https://www.facebook.com/dyrevaernet.dk?fref=ts

Fotocredit til vedhæftede fotos: Dyreværnet

"Gamle" Lotte fik ny familie via Dyreværnets facebookside. Foto: Dyreværnet
Lotte og hendes nye ejere fandt hinanden gennem facebook. Foto: Dyreværnet

Dyreværnet, som blev stiftet i 1898, er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger. Foreningen driver Danmarks største internat, som er beliggende på Islevdalvej i Rødovre. Dyreværnet har, som den eneste dyreværnsforening i Danmark NO KILL-politik, og alt sættes ind på at redde ethvert dyr fra aflivning. Dyreværnet modtager dyr fra både Politi og Falck, der ofte anbringer både hunde og katte på internatet. Disse kan komme ind som hittedyr eller i forbindelse med dødsfald, fogedsager, indlæggelser eller fængselsophold. Private kan også indlevere deres dyr til internatet. Dyreværnet kører desuden på dyreværnssager året rundt. I 2014 fik Dyreværnet indleveret hele 1.601 dyr.