DYREVÆRNET ANMELDER EJER FOR MISRØGT AF 21 HUNDE

Seks dage efter at Dyreværnets direktør, Rikke Christensen-Lee, i samarbejde med Sydsjælland- og Lolland Falster Politi, fjernede 21 hvalpe og hunde fra en ejendom på Lolland, har foreningen anmeldt ejeren for overtrædelser af dyreværnslovens §1, §2 og §3.

Leo, som er en Chinese Crested, har gennemgået en omfattende tandoperation, da stort set alle hans tænder var rådne.

12 hvalpe og 9 voksne hunde af racerne Labrador, Chihuahua og Chinese Crested blev fredag den 13. april 2018 fjernet fra deres ejer, da Dyreværnets direktør, Rikke Christensen-Lee, kom på uanmeldt besøg på adressen. De i alt 21 hunde var stærkt afmagrede og havde hverken adgang til vand eller mad i hjemmet, og den voksne labradortæve var i særlig dårlig stand.
Ni af hvalpene af racen labrador vejede hver kun 1 kilo. Deres vægt burde havde ligget på ca. 3,2 kilo i forhold til deres alder, som blev vurderet til at være ca. 4 uger på afhentningsdagen.

- Var det ikke lykkedes os at fjerne de mange hunde, tror jeg simpelthen, at nogle af dem var døde få dage senere, fortalte Dyreværnets direktør Rikke Christensen-Lee, der også er uddannet dyrlæge.

Grundige undersøgelser af dyrene har vist, at hundene havde lav blodprocent og lavt proteinindhold, hvilket er typisk ved underernæring over en længere periode. Nogle af dem havde desuden rådne tænder, voldsomme ormebylder og pelsknuder.

- Det er en klokkeklar dyreværnssag, fortæller Rikke Christensen-Lee. – Selvom det ikke har været ejerens hensigt at misrøgtet dyrene, så er det dét, der er sket. Det kan vi naturligvis ikke sidde overhørig.

En Chihuahua, Carrie, med tre hvalpe var onsdag i overhængende livsfare, men er nu er i markant bedring. Carrie kollapsede i Dyreværnets varetægt grundet kalkmangel opstået over en længere periode. Derfor slår Rikke Chrstensen-Lee fast:

- I henhold til dyreværnsloven formoder jeg, at der er tale om groft uforsvarlig behandling og vanrøgt af dyr, da der er hunde, som i varierende grad ikke er blevet passet omsorgsfuldt eller har fået tilgodeset hverken deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov gennem længere tid, konstaterer dyreværnsdirektøren.

Både Chihuahuahvalpene og Labradorhvalpene er sammen med deres hundemødre sendt i pleje hos private, mens de øvrige hunde får omsorg, mad, kæl og klap på Dyreværnets internat i Rødovre. Når hvalpene er gamle nok og de øvrige hunde er kommet sig, bliver de alle sat til adoption på www.dyreværnet.dk

Fotos: Dyreværnet

For yderligere information kontakt venligst:
Dyreværnets kommunikationschef Signe Sehested Lund på tlf.: 40 30 66 15

Dyreværnet, som blev stiftet i 1898, er Danmarks er en af landets ældste dyreværnsforeninger. Foreningen driver et internat i København samt et i Kolding og har tre kørende dyreambulancer, der behandler dyreværnssager. Desuden har Dyreværnet netop lanceret landets første mobile nonprofit dyreklinik, der hjælper socialt udsatte borgeres kæledyr.

Snuderne Leo og Lars er bedste fortsat meget skræmte, men deres venskab er ikke til at tage fejl af.
Hvalpemor Carrie, der er en Chihuahua, var i overhængende livsfare onsdag. Grundet længerevarende kalkmangel kollapsede Carrie, da hendes hvalpe var ved at die.
Hundemor Linse, er en af de 21 snuder, som Dyreværnet fjernede fra deres ejer fredag den 13. april 2018.

For første gang i Danmark: Dyreværnet starter mobil nonprofit dyreklinik9.4.2018 12:57pressemeddelelse

Dyreværnet - Foreningen til Værn for Værgeløse Dyr fylder 120 år1.3.2018 08:39pressemeddelelse

Søndag den 11. marts fylder en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger, Dyreværnet – Foreningen til Værn for Værgeløse Dyr, 120 år. Fra at være et lille privat initiativ der blev etableret i 1898 for at redde herreløse hunde fra de københavnske hundefangere, er Dyreværnet i dag en af Danmarks mest driftige dyreværnsforeninger med flere dyreambulancer og internater i både København og Jylland. Det fejrer vi med Åbent Hus på internatet, Islevdalvej 85, 2610 Rødovre, hvor vi inviterer til fødselsdag på dagen kl. 12.30 - 14.30.

Dyreværnet advarer mod ulovligt importerede hundehvalpe og kommer med opråbet: KØB DANSK27.11.2017 13:00pressemeddelelse

Nye undersøgelser estimerer, at mere end 40.000 hunde hver måned transporteres over de europæiske grænser med henblik på salg. Ofte kommer snuderne fra ulovlige hvalpefabrikker, hvor de er opvokset under forfærdelige kår, smittet med diverse sygdomme og fjernet alt for tidligt fra deres hundemor. Derfor sætter Dyreværnet nu foden ned og opfordrer alle til at købe dansk.

Dyreværnet: Fremtiden sikret for 14 misrøgtede hunde3.7.2017 10:12pressemeddelelse

Siden den 22. maj har fremtiden for 14 hunde, som Dyreværnet fjernede fra deres ejer i samarbejde med politiet, været uvis. De forhutlede snuder, hvoraf de 13 er chihuahua-blandinger mens én af dem er en Dansk Svensk Gårdhund, var alle groft misrøgtede og i meget dårlig stand, da de ankom til Dyreværnet i en af foreningens ambulancer. Hundene var blevet fjernet fra deres ejer efter at dyreværnsforeningen havde modtaget en anmeldelse om misrøgt, hvorefter dyreambulancen straks blev sendt af sted for at besigtige forholdene.