DYREVÆRNET ANMELDER EJER FOR MISRØGT AF 21 HUNDE

Seks dage efter at Dyreværnets direktør, Rikke Christensen-Lee, i samarbejde med Sydsjælland- og Lolland Falster Politi, fjernede 21 hvalpe og hunde fra en ejendom på Lolland, har foreningen anmeldt ejeren for overtrædelser af dyreværnslovens §1, §2 og §3.

Leo, som er en Chinese Crested, har gennemgået en omfattende tandoperation, da stort set alle hans tænder var rådne.

12 hvalpe og 9 voksne hunde af racerne Labrador, Chihuahua og Chinese Crested blev fredag den 13. april 2018 fjernet fra deres ejer, da Dyreværnets direktør, Rikke Christensen-Lee, kom på uanmeldt besøg på adressen. De i alt 21 hunde var stærkt afmagrede og havde hverken adgang til vand eller mad i hjemmet, og den voksne labradortæve var i særlig dårlig stand.
Ni af hvalpene af racen labrador vejede hver kun 1 kilo. Deres vægt burde havde ligget på ca. 3,2 kilo i forhold til deres alder, som blev vurderet til at være ca. 4 uger på afhentningsdagen.

- Var det ikke lykkedes os at fjerne de mange hunde, tror jeg simpelthen, at nogle af dem var døde få dage senere, fortalte Dyreværnets direktør Rikke Christensen-Lee, der også er uddannet dyrlæge.

Grundige undersøgelser af dyrene har vist, at hundene havde lav blodprocent og lavt proteinindhold, hvilket er typisk ved underernæring over en længere periode. Nogle af dem havde desuden rådne tænder, voldsomme ormebylder og pelsknuder.

- Det er en klokkeklar dyreværnssag, fortæller Rikke Christensen-Lee. – Selvom det ikke har været ejerens hensigt at misrøgtet dyrene, så er det dét, der er sket. Det kan vi naturligvis ikke sidde overhørig.

En Chihuahua, Carrie, med tre hvalpe var onsdag i overhængende livsfare, men er nu er i markant bedring. Carrie kollapsede i Dyreværnets varetægt grundet kalkmangel opstået over en længere periode. Derfor slår Rikke Chrstensen-Lee fast:

- I henhold til dyreværnsloven formoder jeg, at der er tale om groft uforsvarlig behandling og vanrøgt af dyr, da der er hunde, som i varierende grad ikke er blevet passet omsorgsfuldt eller har fået tilgodeset hverken deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov gennem længere tid, konstaterer dyreværnsdirektøren.

Både Chihuahuahvalpene og Labradorhvalpene er sammen med deres hundemødre sendt i pleje hos private, mens de øvrige hunde får omsorg, mad, kæl og klap på Dyreværnets internat i Rødovre. Når hvalpene er gamle nok og de øvrige hunde er kommet sig, bliver de alle sat til adoption på www.dyreværnet.dk

Fotos: Dyreværnet

For yderligere information kontakt venligst:
Dyreværnets kommunikationschef Signe Sehested Lund på tlf.: 40 30 66 15

Dyreværnet, som blev stiftet i 1898, er Danmarks er en af landets ældste dyreværnsforeninger. Foreningen driver et internat i København samt et i Kolding og har tre kørende dyreambulancer, der behandler dyreværnssager. Desuden har Dyreværnet netop lanceret landets første mobile nonprofit dyreklinik, der hjælper socialt udsatte borgeres kæledyr.

Snuderne Leo og Lars er bedste fortsat meget skræmte, men deres venskab er ikke til at tage fejl af.
Hvalpemor Carrie, der er en Chihuahua, var i overhængende livsfare onsdag. Grundet længerevarende kalkmangel kollapsede Carrie, da hendes hvalpe var ved at die.
Hundemor Linse, er en af de 21 snuder, som Dyreværnet fjernede fra deres ejer fredag den 13. april 2018.

1000 danske kæledyr har fået et bedre liv af Frynseklinikken: Hunden Ciao blev patient nr. 10007.3.2019 08:55:00 CETPressemeddelelse

På blot 141 dage har Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinik, Frynseklinikken, tilset og behandlet hele 1000 danske kæledyr. Bag tiltaget står Dyreværnet, en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger, der via en donation fra en privat dyreven, fik mulighed for at etablere den rullende dyreklinik. Formålet med initiativet er at hjælpe socialt udsatte borgere med dyrlægebehandlinger til deres dyr ud fra et "betal-hvad-du-kan"-princip. Frynseklinikken har på kun 141 dage besøgt 70 byer i landet og alle steder, har der vist sig at være et stort behov for hjælp til dyrene.

Frustreret dyreværnsdirektør forlanger fokus på dyr, hvis ejer er i fængsel. Dyrevelfærdsordfører Karina Due (DF) vil undersøge det juridiske aspekt26.2.2019 07:20:12 CETPressemeddelelse

Hvad sker der med en hund eller en kat, hvis ejer bliver varetægtsfængslet og hvorfor har disse dyr ingen rettigheder? Hos Dyreværnet oplever man, at dyr bor på internatet i op til et år, fordi deres ejer sidder i fængsel eller er tvangsindlagt, og ikke vil overdrage deres kæledyr til foreningen, som dermed kan finde en ny familie til snuden. Nu er det nok, mener direktør for Dyreværnet, Rikke Christensen-Lee. Dansk Folkepartis dyrevelfærdsordfører, Karina Due, er enig.

Efter opråb fra Dyreværnets direktør: DF fremsender beslutningsforslag om pasningsloft for anbragte dyr14.2.2019 10:15:00 CETPressemeddelelse

Dyreværnet, som er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger, satte i forrige uge fokus på de mange dyr, som bor på foreningens internater, når deres ejer bliver varetægtsfængslet eller tvangsindlagt. De seneste tre måneder har hele 13 af de hunde, som bor på internatet i Rødovre, været anbragt, fordi ejerne ikke kan passe dem grundet bl.a. fængselsophold. Men ejerne vil ikke overdrage dem til Dyreværnet, og dyrene ender derfor ofte med at bo på internatet i månedsvis. En enkelt hund har boet på internatet i mere end et år. Dansk Folkeparti har nu fremsendt et beslutningsforslag om, at der skal indføres pasningsloft på tre måneder for, hvor længe dyr kan tilhøre en ejer, der ikke kan tage sig af dem. Dyreværnets direktør hilser initiativet velkommen.

Hunden Molly løb hjemmefra den 8. marts 2018 - nu er hun fundet igen25.1.2019 13:15:00 CETPressemeddelelse

Det var en skræmt lille snude, der natten til fredag den 18. januar gik i en fælde opsat af frivillige og indleveret til Dyreværnets afdeling i Kolding. Der var ikke noget at sige til, at hunden, der viste sig at hedde Molly, var bange. For den lille trold på kun to et halvt år, var løbet væk hjemmefra ti måneder tidligere og havde angiveligt klaret sig selv lige siden. Af personlige årsager kan ejer ikke tage Molly tilbage, så nu søger Dyreværnet en ny familie, der vil adoptere den lille basse, så halen kommer til at logre igen.

Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinik har hjulpet 753 dyr og borgere på blot 100 dage 4.12.2018 07:02:02 CETPressemeddelelse