Dyreværnet advarer mod ulovligt importerede hundehvalpe og kommer med opråbet: KØB DANSK

Nye undersøgelser estimerer, at mere end 40.000 hunde hver måned transporteres over de europæiske grænser med henblik på salg. Ofte kommer snuderne fra ulovlige hvalpefabrikker, hvor de er opvokset under forfærdelige kår, smittet med diverse sygdomme og fjernet alt for tidligt fra deres hundemor. Derfor sætter Dyreværnet nu foden ned og opfordrer alle til at købe dansk.

Dyreværnets direktør, Rikke Christensen-Lee advarer mod køb af ulovligt importerede hunde: KØB DANSK opfordrer hun til. Fotocredit: Dyreværnet

Ulovlig import af hunde og hvalpe er en indbringende indtægtskilde for kyniske hundehandlere i hele Europa. Nye tal estimerer, at mere end 40.000 hunde og hvalpe hver måned bliver transporteret over de europæiske grænser. Nu kommer Dyreværnet med et opråb til nye hunde- og hvalpeejere:

- Vi bliver nødt til at sætte ind og stoppe fødekæden, siger Dyreværnets direktør, Rikke Christensen-Lee, der udover at være direktør for én af Danmarks ældste dyreværnsforeninger, også er uddannet dyrlæge:

- Uden efterspørgsel – ingen ulovlig import, slår direktøren fast og fortsætter: - Vi vil hermed opfordre alle danskere, der går med overvejelser om at få en hund eller en hundehvalp til at købe dansk. Kontakt Dansk Kennel Klub, andre velrenommerede danske opdrættere -  eller, endnu bedre, dit lokale internat, hvor der ofte sidder masser af våde snuder, der har behov for en ny familie. Gør dit - sig nej tak til ulovligt importerede dyr. Vælger du at lede efter din nye bedste ven gennem internettet, så undersøg grundigt, hvad snudens fortid er, hvor den kommer fra og bed om at møde morhunden. Kun ved at stoppe efterspørgslen af ulovligt importerede hunde og hvalpe standser vi handlen, siger Rikke.

De mange hunde og hvalpe, der kommer fra udenlandske hundehandlere, er ofte syge, blevet fjernet fra deres hundemor for tidligt og er opvokset under forfærdelige kår.

- Vi har hørt hjerteskærende historier fra ejere, der har brugt deres sidste sparepenge på dyrlægebehandlinger, fordi de havde købt en hundehvalp fra en udenlandsk hundehandler, fortæller Rikke og fortsætter: – Desværre er det ofte endt med, at hunden måtte aflives – skaderne var simpelthen uoprettelige. Det er sørgeligt for såvel hund som ejer og værst af alt er, at der er penge i hundehandlen. Et kuld på bare seks hvalpe indbringer nemt 30.000 kr. på det sorte marked. Oversættes dette til en lille hvalpefabrik med 10 tæver, der hver får to kuld årligt, taler vi altså om en indtægt på (120 hvalpe x 5.000 kr.) 600.000 kr. sort. Og så længe der er penge at tjene, vil der være hjerteløse hundehandlere. Så undlad at støtte dem: Køb dansk i stedet for, slutter Rikke.

Kender man til ulovligt importerede hunde eller hundehvalpe, opfordrer Dyreværnet alle til at indgive en anmeldelse. Dette kan gøres på Dyreværnets hjemmeside www.dyreværnet.dk under Anmeld Dyreværnssager. Man kan vælge at være anonym.

For yderligere information eller fotos kontakt venligst Dyreværnets PR-chef Signe Sehested Lund på tlf.: 40 30 66 15.

Fotocredit til vedhæftede fotos: Dyreværnet

Dyreværnet er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger. Foreningen, der er stiftet i 1898, arbejder ud fra en erklæret NO KILL-politik, hvor alt sættes ind på at redde ethvert dyr fra aflivning. Dyreværnet skaffer nye hjem til ca. 1.000 dyr årligt.

Hunden Molly løb hjemmefra den 8. marts 2018 - nu er hun fundet igen25.1.2019 13:15:00Pressemeddelelse

Det var en skræmt lille snude, der natten til fredag den 18. januar gik i en fælde opsat af frivillige og indleveret til Dyreværnets afdeling i Kolding. Der var ikke noget at sige til, at hunden, der viste sig at hedde Molly, var bange. For den lille trold på kun to et halvt år, var løbet væk hjemmefra ti måneder tidligere og havde angiveligt klaret sig selv lige siden. Af personlige årsager kan ejer ikke tage Molly tilbage, så nu søger Dyreværnet en ny familie, der vil adoptere den lille basse, så halen kommer til at logre igen.

Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinik har hjulpet 753 dyr og borgere på blot 100 dage 4.12.2018 07:02:02Pressemeddelelse

For første gang i Danmark: Dyreværnet starter mobil nonprofit dyreklinik9.4.2018 12:57:32Pressemeddelelse