Dyreværnet: 14 misrøgtede hunde fjernet - skal måske tilbage til ejer

Det tog hele 14 timer for Dyreværnets udrykningsmedarbejder at få fjernet 14 misrøgtede hunde fra deres ejer på Lolland, men fremtiden for de små snuder er i skrivende stund uvis. Selvom de levede under kummerlige kår, risikerer Dyreværnet nemlig at skulle levere dem tilbage til deres ejer.
Den dansk svenske gårdhund Jack på ni år er den hund, der har det bedst ud af de 14. Foto: Dyreværnet

Politiet måtte rykke ud, da Dyreværnet tirsdag mødte op på en adresse på Lolland, hvor der angiveligt var en masse hunde, der levede under kummerlige kår. Ejer var ikke interesseret i at lade Dyreværnets udrykningsmedarbejder besigtige forholdene, men med politiets hjælp lykkedes det at få adgang til ejendommen.

- Hundene gik rundt i deres egen afføring og to af dem var låst inde på et toilet, fortæller Dyreværnets direktør Rikke Christensen-Lee, der udover at være leder for foreningen også er dyrlæge.

-  Desværre har vi ikke formelt fået overdraget hundene, så vi risikerer simpelthen, at de skal tilbage til deres ejer, selvom det vil være helt grotesk. Men lovgivningen er simpelthen ikke på vores side – heller ikke i denne sag, fortsætter Rikke Christensen-Lee.

De 13 af hundene er chihuahua-blandinger mens der er en dansk svensk gårdhund iblandt de mange våde snuder.

Ved ankomsten til internatet var mange af hundene smurt ind i afføring. De har meget dårlige tænder, og nogle af dem er bange og sky. En lille chihuahua-tæve har to hvalpe på ca. 4 uger, der nu skal ud i pleje hos en rolig familie.
Alle skal de igennem omfattende dyrlægecheck og lægges i narkose, for at få vasket afføring ud af pelsen og have foretaget omfattende tandoperationer.

- Vi kommer til at kæmpe for, at de her hunde ikke skal tilbage til deres ejer. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at dyr, som lever under så forfærdelige forhold, bare sendes tilbage, siger Rikke Christensen-Lee inden hun iler tilbage til dyrlægeklinikken, hvor flere af de 14 triste haler venter på at blive tilset.

For yderligere information og/eller øvrige fotos kontakt venligst Dyreværnets PR-chef Signe Sehested Lund på tlf.: 40 30 66 15.

I alt er 14 hunde blevet fjernet. Buller er en af de 13 chihuahua, der nu er i Dyreværnets varetægt. Foto: Dyreværnet
Chihuahuaerne Enox og Mudi er nu i Dyreværnets varetægt efter at være blevet fjernet fra deres ejer. Foto: Dyreværnet
Hvalpene Zanka og Cornelius er blot fire uger gamle. Foto: Dyreværnet
Jack har ligesom de andre hunde været igennem omfattende dyrlægetjek. Foto: Dyreværnet