World Animal Protection Danmark

Dyreorganisation begejstret over stop for handel med vilde dyr: WHO OPFORDRER TIL FORBUD MOD VÅDMARKEDER, DER KAN SPREDE COVID-19 OG NYE UKENDTE VIRA

Det er en virkeligt god nyhed, men det skal gælde al form for handel med vilde dyr, og det skal være permanent, mener World Animal Protection om FNs tiltag for at stoppe nye vira.

“Særligt vilde dyr, er kilden til mere end 70 procent af alle smitsomme sygdomme hos mennesker, hvoraf mange skyldes nye ukendte vira”, siger WHO, der sammen med OIE (World Animal Health Organization og UNEP (United Nations Environment Programme), nu opfordrer til at lukke alle vådmarkeder, som kan sprede nye zoonoser i stil med Covid-19.

“Derfor opfordres alle kompetente institutioner verden over til at suspendere handel med levende dyr på markeder og fødevaremarkeder, som en nødforanstaltning. Medmindre der er fuld kontrol og alle sikkerhedsprocedurer er overholdt”, siger WHO.

WHO’s melding hilses velkommen af World Animal Protection International, der i flere år, forgæves har forsøgt at få bandlyst alt salg af vilde dyr globalt:

“Tilfangetagelse og indespærring af vilde dyr i bittesmå klaustrofobiske bure under stressede og ukontrollerede forhold på fødevaremarkeder, er ikke bare uacceptabelt og grusomt. Det skaber også et livsfarligt miljø, der er kimen til nye smitsomme sygdomme,” siger Gilbert Sape, chef for World Animal Protections internationale kampagnekontor.

Siden corona-pandemiens start december 2019, har WHO mistænkt vådmarkeder med vilde dyr i Wuhan, Kina, for at have været årsagen til den globale spredning af Covid-19.
Det er påvist at virussen SARS-CoV-2 stammer fra et vildt dyr, sandsynligvis en flagermus, men det er endnu ikke præcist klarlagt, hvordan springet fra dyr til menneske er sket.

“Det er virkeligt gode nyheder, at WHO og de to andre internationale organisationer nu opfordrer alle ansvarlige aktører til at suspendere handel med vilde dyr på vådmarkeder, Hvad enten dyrene er fanget med henblik på brug som fødevarer, traditionel medicin, kæledyr eller avl,” siger Gitte Buchhave, direktør i World Animal Protection Danmark.
“Vi og mange andre dyreorganisationer, har i mange år ønsket et forbud. Vi ser gerne, at det er starten på en global bandlysning af al form for handel med vilde dyr, som vi anser for skadelig for både dyr og mennesker,” siger Gitte Buchhave.

Information om World Animal Protection Danmark

World Animal Protection Danmark
Amagertorv 29, 2.

Om World Animal Protection Danmark:
World Animal Protection International er en global dyrebeskyttelsesorganisation, der har højeste rådgivningsstatus i FN og Europarådet.
World Animal Protection operer i 50 lande med afdelinger i 14 lande, heriblandt England, USA, Canada, Brasilien, Kina, Indien, Thailand, Australien og Holland.

Følg pressemeddelelser fra World Animal Protection Danmark

Flere pressemeddelelser fra World Animal Protection Danmark