Dygtige medarbejdere er fundamentet for succes i life science

Erhvervsministeriets life science-footprint viser en branche i vækst – både i antal og økonomisk aftryk. Der er potentiale til mere, og det kræver endnu flere dygtige hænder og hoveder med mange forskellige uddannelsesbaggrunde.

Erhvervsministeriet har netop lanceret sit footprint for life science-branchen og med 1.556 virksomheder, der eksporterer for 152 mia. kr., skaber værdi for 126 mia. kr. og investerer 16 mia. kr. om året i forskning, så tegner tallene i footprintet et billede af en velfunderet branche i vækst.

I samme takt har branchen et større og større behov for højt kvalificeret arbejdskraft.

”Branchen ansætter klart flest medarbejdere med en lang videregående uddannelse, ph.d. eller forskeruddannelse – ifølge det nye footprint udgør den medarbejdergruppe 32 procent mod 11 procent i det øvrige danske erhvervsliv. Men der er brug for mange nye dygtige hænder og kloge hoveder i life science-branchen, og siden 2008 er der, bare i lægemiddelindustrien, blevet skabt over 1.200 nye stillinger til faglærte medarbejdere,” siger Anders Hoff, politisk chef for forskning og innovation i Lif.

Og der er potentiale til meget mere.

” I forlængelse af regeringens life science-strategi er det blevet fremskrevet, at der er behov for op imod 30.000 nye medarbejdere i life science-industrien. Det er væsentligt at huske, at de seneste ti års vækst i life science bygger på dygtige medarbejdere. Der bliver også brug for dygtige medarbejdere i fremtiden, og allerede nu hører vi om mangel på arbejdskraft blandt vores medlemmer. Vi har brug for at uddanne flere med relevante kompetencer. Vi har brug for flere med uddannelse – ikke færre,” siger Anders Hoff.

Beskæftigelsen i life science-branchen er steget med 23 procent siden 2008, og branchen beskæftiger i dag 49.449 personer.