Dybt bekymrende nedskæringsplaner i Nets

Op til 175 stillinger på tværs af Norden kan potentielt blive berørt i en besparelsesplan fra Nets, som virksomheden har offentliggjort. ’Det er dybt bekymrende fra en digital virksomhed i udvikling – og i øvrigt under nyt ejerskab’, mener Finansforbundet, som nu er med i forhandlingerne om den konkrete eksekvering af besparelserne.

175 stillinger kan potentielt ifølge Nets blive berørt på tværs af organisationen i Danmark, Finland, Norge og Sverige. Der er nu forhandlinger i gang om de konkrete planer for besparelserne.

’Nets er en virksomhed i udvikling i den digitale kerne af den finansielle sektor, og derfor er det både bekymrende og meget svært forståeligt, at man lancerer en plan, der rendyrket går på nedskæringer i en organisation, hvor medarbejderne i forvejen løber stærkt. Samtidig sker besparelsen naturligvis ovenpå et ret omtalt skift af ejerskab i virksomheden, som blev købt til en relativt høj pris, og den udvikling er naturligvis noget, vi holder skarpt øje med’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Besparelsestiltaget kommer ifølge Nets fordi ’innovation, digitalisering og omkostningseffektivitet er nøgleord for at forblive konkurrencedygtige’.

’Det er klart, at enhver finansiel virksomhed kigger på både omkostninger og effektivitet, men den rendyrkede nedskæringsdagsorden harmonerer altså langt fra med en vision om ’innovation’ og konstruktivt blik på at udvikle forretning og toplinje. Vi tager forhandlingerne om det videre forløb meget seriøst og arbejder naturligvis på en løsning, der er mere fornuftig end det, der umiddelbart tegner sig i planerne’, siger Kent Petersen.

Kent Petersen via Kristian Lind, kl@finansforbundet.dk, 61204214

Steen Lund Olsen er ny formand for FTFa25.10.2018 17:06pressemeddelelse

På dagens delegeretmøde i FTFa d. 25. oktober er Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet, valgt som ny formand for a-kassen for de kommende to år. ’Jeg ser frem til at stå i spidsen for en veldrevet og stærk a-kasse, som gør en forskel for medlemmer på tværs af fagligheder og faglige organisationer. Det kræver et stærkt samarbejde og fællesskab, som jeg vil gøre mit yderste for at føre solidt videre’, siger Steen Lund Olsen

Finansforbundet træder ud af FTF/LO-fusion6.6.2018 14:34pressemeddelelse