Dybt bekymrende nedskæringsplaner i Nets

Op til 175 stillinger på tværs af Norden kan potentielt blive berørt i en besparelsesplan fra Nets, som virksomheden har offentliggjort. ’Det er dybt bekymrende fra en digital virksomhed i udvikling – og i øvrigt under nyt ejerskab’, mener Finansforbundet, som nu er med i forhandlingerne om den konkrete eksekvering af besparelserne.

175 stillinger kan potentielt ifølge Nets blive berørt på tværs af organisationen i Danmark, Finland, Norge og Sverige. Der er nu forhandlinger i gang om de konkrete planer for besparelserne.

’Nets er en virksomhed i udvikling i den digitale kerne af den finansielle sektor, og derfor er det både bekymrende og meget svært forståeligt, at man lancerer en plan, der rendyrket går på nedskæringer i en organisation, hvor medarbejderne i forvejen løber stærkt. Samtidig sker besparelsen naturligvis ovenpå et ret omtalt skift af ejerskab i virksomheden, som blev købt til en relativt høj pris, og den udvikling er naturligvis noget, vi holder skarpt øje med’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Besparelsestiltaget kommer ifølge Nets fordi ’innovation, digitalisering og omkostningseffektivitet er nøgleord for at forblive konkurrencedygtige’.

’Det er klart, at enhver finansiel virksomhed kigger på både omkostninger og effektivitet, men den rendyrkede nedskæringsdagsorden harmonerer altså langt fra med en vision om ’innovation’ og konstruktivt blik på at udvikle forretning og toplinje. Vi tager forhandlingerne om det videre forløb meget seriøst og arbejder naturligvis på en løsning, der er mere fornuftig end det, der umiddelbart tegner sig i planerne’, siger Kent Petersen.

Kent Petersen via Kristian Lind, kl@finansforbundet.dk, 61204214

Finansforbundet træder ud af FTF/LO-fusion6.6.2018 14:34pressemeddelelse

På et ekstraordinært landsmøde i dag d. 6. juni har Finansforbundet besluttet at udtræde af FTF i forbindelse med den forestående fusion med LO, der træder i kraft ved årsskiftet. ’På helt centrale områder finder vi ikke det rigtige match mellem vores medlemmer og den nye hovedorganisation, og derfor har vores landsmøde besluttet, at vi ikke bliver en del af fusionen’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet