DXC Technology vinder offentligt udbud hvor den globale IT-serviceudbyder skal drive og videreudvikle det danske CPR-system

DXC Technology skal fortsat stå for en sikker og effektiv håndtering af over 10 millioner nuværende og afdøde danskeres persondata gennem Det Centrale Personregister, CPR. DXC Technology og Indenrigs- og Boligministeriet har netop underskrevet ny kontrakt om driften af det samfundskritiske CPR-system, der også indebærer implementeringen af ny teknologi, der skal automatisere og modernisere området.

I slutningen af 2021 blev opgaven med at drive og udvikle det danske CPR-system udbudt. Nu er en aftale med den globale IT-serviceudbyder DXC Technology om netop dette underskrevet. Kontrakten er udformet som en 6-8-årig aftale, hvor DXC fortsat skal drive og videreudvikle det samfundskritiske danske CPR-system og Kirkeministeriets Personregistrering. Som en del af aftalen implementerer DXC blandt andet nye teknologimuligheder som app-modernisering og automatisering til CPR-området. DXC bruger sin indgående viden om CPR til at styre end-to-end levering af serviceydelser for at sikre, at registreringer forvaltes korrekt og opbevares sikkert i DXC’s egne datacentre.

"Danmarks Centrale Personregister er en essentiel del af Danmarks samfundsmæssige infrastruktur, som er med til at gøre Danmark til ét af de mest digitaliserede lande i verden," fortæller Birgitte Svejstrup Eriksen, Administrerende Direktør hos DXC Technology i Danmark, og fortsætter: "De danske myndigheder kan bruge styrken af et centraliseret nationalt datastyringssystem til at støtte større offentlige såvel som private organisationer i at yde bedre service til borgerne med aktuelle og nøjagtige offentlige data. Vi er glade for at kunne fortsætte det gode samarbejde med CPR Administrationen omkring denne kontrakt”.

Det er ikke uvant for DXC at samarbejde med den danske stat. I over 50 år har virksomheden levereret en række samfundskritiske systemer og IT-infrastruktur, der understøtter mange offentlige tjenester og services.

Om DXC

DXC Technology (NYSE: DXC) hjælper globale virksomheder med deres forretningskritiske systemer og drift, samtidig med at der moderniseres IT, optimeres dataarkitektur og sikres sikkerhed og skalerbarhed på tværs af offentlige, private og hybride cloud-løsninger. Verdens største virksomheder og organisationer i den offentlige sektor lader trygt DXC implementere tjenester for at skabe nye niveauer af ydeevne, konkurrenceevne og kundeoplevelse på tværs af deres IT-landskab. Bliv klogere på, hvordan DXC leverer tjenester og løsninger i særklasse til virksomhedens kunder på www.DXC.com/dk/da.

Frederikke Højsgaard
frederikkeh@kompas.dk