DIBS Payment Services A/S

Dugfriske DIBS-tal: Dansk e-handel fordoblet på 5 år

Del

11. udgave af den toneangivende rapport Dansk E-handel melder om 19% vækst hos danske webshops i 2017: Mobilshopping, børnefamilier og levemænd i 40erne løfter omsætningen med DKK13,4mia. til svimlende DKK83,8mia - en fordobling på bare 5 år.

København, 13. September 2017: Omsætningsfesten fortsætter uhindret og når nye højder for dansk e-handel i 2017. I alt DKK83,8mia. står danske webshops til at omsætte, viser dugfriske tal fra den årligt tilbagevendende rapport Dansk E-Handel. Dermed er der ikke bare tale om 19% vækst med DKK13,4mia. siden 2016, men en fordobling af dansk e-handels omsætning på kun 5 år.

»Det her er ikke bare evolution; det er en revolution. Jeg tror, det er de færreste, der i 2012 kunne forestille sig, at dansk e-handel ville fortsætte med tocifrede vækstrater og blive dobbelt så stor i 2017«, udtaler Henriette Høyer, Head of Sales i DIBS Payment Services, førende inden for online betaling og en del af Nets.

"œGamechanger": 51% af danskerne handler nu via mobile enheder

Det er særligt én faktor, der får afgørende betydning for dansk e-handel i 2017: Andelen af danskere, der har handlet fra mobile enheder runder de magiske 51% - en stigning på hele 32 procentpoint siden 2012, som folkene bag undersøgelsen ikke tøver med at kalde "œen game changer" for branchen:

»At over halvdelen af os nu inden for de sidste 3 måneder har handlet via enten tablet eller mobil skal tages alvorligt af dansk e-handel: Hvis ikke du har optimeret din webshop og dine betalingsløsninger til mobile platforme, så har du næsten tabt ræset på forhånd. Jeg kan ikke understrege vigtigheden af det nok«, lyder det fra Henriette Høyer, der peger på, at det i høj grad er børnefamilier og mænd i 40erne, der er mobile storforbrugere - disse grupper sætter Dansk E-handel 2017-rapporten i år sætter særligt fokus på.

Danmark et mulehår bagom Sverige

På nordisk plan lægger Danmark sig for første gang på en flot andenplads ift. vores naboer: Sverige lægger sig i front med DKK84,4mia., mens Norge med DKK81mia. tager tredjepladsen og Finland med DKK63,2mia. tager fjerdepladsen.

»Det er fortsat betaling med kort, der er fundamentet for dansk e-handel. 74% af danskerne foretrækker betalingskortet, og det står i kontrast til eksempelvis Finland, hvor netbank med 43% er den mest populære betalingsmetode - eller Norge hvor 24% foretrækker at bruge Paypal. Det er vores vurdering, at vi skal til at tænke alternative betalingsmetoder ind i forretningen, hvis vi vil være nummer 1«, udtaler Henriette Høyer, der dog understreger, at Danmark fortsat er det land i Norden, hvor væksten er kraftigst, hvilket indikerer, at den digitale transformation har godt fat i detailhandlen.

Ekspert: Nettet vinder frem, butikkerne går tilbage

E-handlens fortsatte fremgang kan dog blive en udfordring for detailhandlen, hvis man skal tro fremtidsudsigterne fra DIBS' egen e-handelsekspert Patrik Müller, der har øjnene skarpt rettet mod tendenserne på det amerikanske marked, der ifølge Patrik Müller typisk er 6-7 år foran i den digitale transformation af forretningslivet:

»En af de mest iøjnefaldende tendenser, som finder sted i USA lige nu, er, at de fysiske butikker lukker. Prognoserne viser, at op mod 9.000 fysiske butikker må dreje nøglen om inden for det kommende år. Og inden for syv år vil en fjerdedel af alle amerikanske shopping malls være lukket. Simpelthen fordi forbrugerne foretrækker at købe deres varer online. Tendensen er måske ikke overraskende. Men den understreger, at virksomheder bliver nødt til at omstille sig. Forbrugerne har taget stilling til, hvordan de helst vil handle«, lyder det fra Patrik Müller, der gerne vil benytte lejligheden til at opfordre de danske politikere til at tage bestik af udviklingen.


_______________________________________________________________________________________


Om Dansk E-handel 2017

Dansk E-handel er en toneangivende rapport med statistikker, der giver et detaljeret billede af e-handlen og dens udvikling. Den årligt tilbagevendende rapport er baseret på en undersøgelse foretaget af YouGov, som i år blev gennemført i andet kvartal af 2017 og bygger på interviews med omkring 7.000 respondenter i Norden, hvoraf de 2.000 er bosiddende i Danmark. Rapporten indeholder endvidere data fra DIBS' egne databaser baseret på transaktioner hos 5.000 webshops samt viden fra DIBS' e-handelseksperter. Rapporten fås digitalt på www.dibs.dk/danskehandel . Ligeledes er en engelsk version med alle tre rapporter fra Danmark, Norge, Sverige og Finland er tilgængelig på www.dibs.dk/danskehandel .

Kontakt For mere information, supplerende udtalelser eller interviewforespørgsler, kontakt:

Henriette Høyer, Head of Sales, primær kontaktperson
+45 31656565, henriette.hoyer@dibs.dk

DIBS Payment Services
Arne Jacobsens Allé 13, 1. tv.
DK-2300 København S

-----------------

Patrik Müller, E-handelsspecialist
+46 709 370 420, patrik.muller@dibs.se

DIBS Payment Services
Kungsgatan 32
SE-111 35 Stockholm

-----------------

Nic. Rossen, Presseansvarlig, Sekundær kontaktperson
+45 20729972 nic@rossen.com

Rossen Research
C/O Pressens Hus, Skindergade 7
DK-1159 Københan K


DIBS startede helt tilbage i 1998 og er i dag repræsenteret i 20 lande med over 15.000 kunder og over 1,7 milliarder gennemførte betalinger. Med 19 års erfaring er vi de ledende eksperter inden for online betaling.

Vi er altid klar med de mest innovative løsninger -især på mobilen - og vi håndterer hver dag op imod en halv million danske online betalinger. Blandt vore kunder tæller nogle af de største virksomheder i e-handelsbranchen. På vores kontorer i hele Norden arbejder flere end 100 medarbejdere på at gøre online betaling endnu nemmere. Vi tilbyder alle populære betalingsmetoder, har den bedste lokale support og vi skræddersyr vores løsninger efter kundens behov.

Billeder

Information om DIBS Payment Services A/S

DIBS Payment Services A/S
DIBS Payment Services A/S
Arne Jacobsens Allé 13, 1. tv.
2300 København S

70 20 30 77http://www.dibs.dk/

Om DIBS Payment Services

DIBS startede helt tilbage i 1998 og er i dag repræsenteret i 20 lande med over 15.000 kunder og over 1, 7 milliarder gennemførte betalinger. Med 18 års erfaring er vi de ledende eksperter inden for online betaling.

Vi er altid klar med de mest innovative løsninger -især på mobilen - og vi håndterer hver dag over en halv million online betalinger. Blandt vore kunder tæller nogle af de største virksomheder i e-handelsbranchen. På vores kontorer i hele Norden arbejder flere end 100 medarbejdere på at gøre online betaling endnu nemmere. Vi tilbyder alle populære betalingsmetoder, har den bedste lokale support og vi skræddersyr vores løsninger efter kundens behov.

Følg pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum