DUF: SVM skal være foreningslivets regering

Den nye SVM-regering vil styrke det frivillige foreningsliv. DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd hilser den nye regering velkommen. Nu handler det om at komme i arbejdstøjet og gøre politiske visioner til virkelighed, mener DUFs forkvinde.

Efter mange ugers politiske forhandlinger har Danmark fået en ny regering. Det politiske grundlag for SVM-regeringen fokuserer på at styrke foreningslivet, frivilligheden og skabe gode børne- og ungdomsliv med trivsel, myndiggørelse og livsmod som rettesnor. Den nye regering hilses varmt velkommen af DUF – Dansk Ungdoms Fællesråds forkvinde, Christine Ravn Lund:

"I DUF er vi enormt glade for, at SVM-regeringen har lyttet til foreningslivets ønsker til en ny regering. Det skal være lettere og sjovere at være frivillig i foreningslivet. For i foreningslivets fællesskaber får vi demokratiet ind med modermælken og skaber trivsel for børn og unge. Derfor skal det stå øverst på en kommende kulturministers liste at styrke frivilligheden og afvikle bureaukratiske byrder for frivillige ildsjæle.”

SVM-regeringen vil styrke det frivillige foreningsliv ved at igangsætte frivillighedsinitiativer, afvikle bureaukratiske byrder og sikre stabile rammevilkår for foreningslivet.

Det gode børne- og ungdomsliv
I regeringens reformprogram er trivsel et hovedpunkt. Der vil blive nedsat en kommission for det gode børne- og ungdomsliv, der skal finde løsninger på trivselskrisen, og igangsat en større satsning om fritidsjob og en trepartsaftale for unge uden for job og uddannelse.

”Trivselskrisen er et vildt og komplekst problem, som vi som samfund skal løse. Derfor har vi i DUF slået på tromme for en trivselskommission, der skal finde løsninger på, hvordan vi mindsker unges mistrivsel, men også hvordan vi øger den generelle trivsel. I DUF deltager vi meget gerne i kommissionens arbejde. For vi unge er eksperter i eget liv,” siger DUFs forkvinde, Christine Ravn Lund, og fortsætter:

”Samtidig glæder det mig, at regeringen vil tage initiativ til en trepart om unge uden for job og uddannelse, som skal få alle unge med i fællesskabet. Ligesom langt flere unge skal have et fritidsjob. Det skal vi sammen finde løsninger på og sætte ambitiøse mål for. I DUF står vi klar til at hjælpe og bidrage til regeringsarbejdet med at få flere unge med i forpligtende fællesskaber.”

DUFs pressetelefon

Henvendelser pr. SMS læses ikke. Send en mail til presse@duf.dk