DUF: Seks skarpe anbefalinger fra unge til ny udviklingspolitisk strategi

I næste uge begynder de politiske forhandlinger om den nye udviklingspolitiske strategi. Som bidrag til det forestående arbejde har ungdommen formuleret seks konkrete anbefalinger, der kan styrke den kommende strategi og ikke mindst sikre et stort og udbytterigt fokus på unge. DUF har i dag sendt anbefalingerne til udviklingsminister Flemming Møller Mortensen og udviklingsordførerne.

De politiske forhandlinger om en ny udviklingspolitisk strategi, der skal erstatte den nuværende ”Verden 2030”, begynder i næste uge. I den forbindelse har DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd i dag sendt seks anbefalinger til den nye strategi på vegne af ungdommen til udviklingsministeren Flemming Møller Mortensen og udviklingsordførerne. DUF har formuleret de seks anbefalinger på baggrund af en større ungehøring, som udviklingsminister Flemming Møller Mortensen har inviteret DUF til at stå i spidsen for i forbindelse med udviklingen af den nye strategi. DUF har derfor indsamlet både skriftlige og mundtlige forslag fra unge – både i og udenfor DUFs medlemsorganisationer – til, hvordan Danmarks fremtidige udviklingssamarbejde skal se ud.

DUFs formand Chris Borup Preuss udtaler:

Unge er en kæmpe ressource både i Danmark og i syd, der skal sættes i spil, hvis vi skal opbygge demokratiske og bæredygtige samfund. Det er derfor helt afgørende, at unge sidder med på råd, når Danmarks udviklingssamarbejde skal designes og implementeres. Med unge ved roret sikrer man, at unge tager ejerskab for fremtiden og driver udviklingen videre”.

Ungehøringen kulminerede i et online event d. 11. marts 2021, hvor unge frivillige fra danske ungdomsorganisationer præsenterede deres ønsker og prioriteter til den nye strategi for udviklingsministeren samt udviklingsordførerne Daniel Toft Jakobsen (S), Torsten Gejl (Å), Katarina Ammitzbøll (KF) og Uffe Elbæk (Frie Grønne). Udviklingsministeren og udviklingsordførerne kvitterede for gode input og engagement fra de unge deltagere.

Ungdommens seks anbefalinger

De unges anbefalinger til den nye udviklingspolitiske strategi lyder som følger:

1. Danmark skal være foregangsland for ungeinddragelse og ungeindflydelse.
  2. Ungeledet udvikling og ligeværdige partnerskaber mellem unge i Danmark og Syd skal være en dansk prioritet.
  3. Folkeligt engagement bør stå stærkt i den nye strategi.
  4. Danmark skal støtte unges demokratiske organisering og rettigheder.
  5. Danmark skal være med til at sikre unges adgang til kvalitetsuddannelse.
  6. Danmark skal investere i lokale, ungedrevne klimaløsninger.

DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd er en paraplyorganisation, der repræsenterer over 600.000 børn og unge fordelt på 80 demokratiske, samfundsengagerede og landsdækkende børne- og ungdomsorganisationer.

Spejdere, rollespillere, studenterorganisationer, kirkeligeforeninger, miljøorganisationer og de politiske ungdomsorganisationer er blandt medlemmerne.