DUF: Ros til kulturministeren for at ville fjerne bureaukratiske benspænd for foreningslivet

Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen har annonceret, at hun vil undersøge og lempe de bureaukratiske byrder, som kan få foreningsfrivillige til at miste motivationen. Udmeldingen høster ros fra DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd, der allerede er klar til at byde ind med konkrete input og løsninger på det bureaukratiske bøvl.

En tilskudsmodel hos kommunen som er nært umulig at forstå. En bankrådgiver, der stiller unødige krav om fysisk dokumentation og legitimation. Eller en regnskabsaflægning, som er omstændig og tung og trækker tænder ud for de frivillige. Det er nogen af de udfordringer, som de frivillige foreninger møder ude i foreningslivet. Derfor er DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd glade for, at kulturministeren vil stille sig i front for at lempe de bureaukratiske byrder for det frivillige foreningsliv.

”Foreningerne oplever bureaukratisk bøvl som en kæmpe barriere for frivilligt engagement.  Når man melder sig som frivillig i en forening, så gør man det fordi, at man vil skabe sjove og meningsfulde aktiviteter for børn og unge og gøre en forskel i sit lokalsamfund. Ikke for at bøvle med kommunen. Derfor skal kulturministeren have ros for at tage kampen op mod bureaukratiet i foreningslivet” udtaler Christine Ravn Lund, forkvinde for DUF.

Kulturministeren skal se ud over eget ressortområde

DUF har i mange år arbejdet for at lette byrderne for det frivillige foreningsliv. I februar måned afholdt DUF en afbureaukratiseringshøring blandt medlemsorganisationerne for at få større indsigt i de seneste bureaukratiske udfordringer, som medlemsorganisationerne møder i kommunerne.

”I DUF har vi løbende indsamlet eksempler på administrativt bøvl fra vores foreninger. Det er tydeligt for os, at en forenkling af regler og lovgivning skal gå på tværs af ministerier og ressortområder. For bureaukratiet skal løses på tværs af blandt andet kultur-, miljø- og erhvervsområdet. Vi håber på, at kulturministeren vil sætte turbo på og bringe sit bureaukratikatalog med videre i regeringsarbejdet og til hendes ministerkollegaer” siger Christine Ravn Lund, forkvinde for DUF.

DUF bidrager aktivt til Kulturministeriets indsats blandt andet ved at levere konkrete input til lov- og regelgennemgangen og ved at sende spørgeskemaundersøgelsen ud blandt foreningsfrivillige.

Om bureaukrati i foreningslivet

I 2020 lavede DUF en foreningsundersøgelse med 641 respondenter på tværs af lokalforeningerne under DUFs medlemsorganisationer. Den viste blandt andet, at over en fjerdedel (27%) af foreningerne oplever bureaukrati i deres kommune.

DUFs pressetelefon

Henvendelser pr. SMS læses ikke. Send en mail til presse@duf.dk