Du støver, når du gør forårsrent

Solen hænger stadigvæk lavt, og husets støvfnug, skidt og snavs ses derfor ekstra godt i disse dage. Før du kaster dig over den helt store forårsrengøring, er der dog en enkelt ting, du bør være opmærksom på. Er du blandt de mange danskere, der stadigvæk bruger en gammeldags støvsuger med pose, er der nemlig risiko for, at du sender mindst lige så meget støv ud i stuerne, som det du støvsuger op.

Solen skinner langt om længe ind ad vinduet, og selvom det er skønt, gør sollyset det også meget tydeligt, hvor støvede vores hjem er blevet efter en lang vinter uden udluftning. Derfor står den på forårsrengøring for mange familiers vedkommende.

Men inden du griber din gammeldags støvsuger med ledning og pose, bør du tjekke, hvor meget støv den sender retur gennem filtrene, når du bruger den. Mange gamle støvsugere er nemlig ikke udstyret med moderne filtre, og de fleste glemmer at skifte pose i tide. Det kan fylde udstødningsluften med store mængder fine støvkorn, hvilket gør forårsrengøringen til lidt af et molboarbejde.

Engelske Dyson har i stedet udviklet deres bud på en støvsuger til forårsrengøringen, vel at mærke uden hverken pose eller ledning. Den er udstyret med Dysons egen filterteknologi, der udnytter centrifugalkraften til at slynge støv og snavs ud af luften, indfanges støv og bakterier helt ned i mikrostørrelse. Hele systemet er forseglet, og derfor er luften, der kommer ud af støvsugeren, renere end den luft, du indånder. Det gør den til et oplagt valg for allergikere.

I den seneste V8-model er batterilevetiden hele 40 minutter, hvilket gør det muligt at nå rundt i langt de fleste hjem. I stedet for støvsugerposer har V8’eren en lille beholder til støv og skidt, der nemt tømmes med et enkelt træk i et lille håndtag.

Opladningen foregår i en særlig lader, som kan monteres i køkkenskabet eller frit fremme, hvilket det futuristiske designe indbyder til. Idéen er således, at det skal være nemt at gribe støvsugeren i dagligdagen, så huset hele tiden er rent og pænt.

Dyson er en verdensomspændende teknologivirksomhed, som står bag en lang række banebrydende produkter. Mest kendte er Dysons poseløse støvsugere, men også på områder som ventilatorer, varmeblæsere, luftfugtere og håndtørrere sætter virksomheden nye standarder, både i forhold til funktion og design. Dysons produkter sælges i over 70 lande, og virksomheden rundede allerede i 2013 50 mio. solgte maskiner. Hovedsædet ligger i England. I Danmark sælges Dysons produkter i Power, Magasin Kgs. Nytorv og på nettet på www.dyson.dk.

Jacob Lange, Lange PR, 20 76 30 20 / jacob@langepr.dk