Du panter, vi planter: Coop vil konvertere pantkroner til mere end 40 hektar skov om året.

Med hjælp fra kundernes tomme flasker og dåser går Coop i denne uge i gang med indsamling til det, der kan udvikle sig til Danmarkshistoriens største, private skovrejsningsindsats.

Fra nu og hen over foråret vil kunderne i de ca. 700 butikker i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen kunne begynde at donere deres pant til Coop Folkeskove, som skal skabe skov og natur over hele Danmark de kommende år.

Senere kommer Fakta også til med yderligere over 300 butikker.

”Vi spurgte sidste år vores medlemmer, hvad vi skulle gøre mere af i forbindelse med udviklingen af en ny CSR-strategi. Svaret var meget klart: De vil have os til at gøre mere for naturen. Det er det, vi helt konkret går i gang med nu,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander, Coop.

Seneste tal fra Coop Analyse bekræfter danskernes ønske om mere skov og natur i Danmark. Her svarede hele 60 %, at de ønskede at bruge mere tid i naturen og 2/3 af danskerne mente, at mulighed for at donere pant til skov var godt eller meget godt.

Med Folkeskovene vil Coop bidrage til mere biodiversitet, skabe rekreative områder for familierne, sikre drikkevandsbeskyttelse og realisere sit mål om at være klimapositiv i 2030.

Coop håber pantindsamlingen kan udvikle sig til at sikre mere end 40 hektar ny skov og natur i Danmark om året. Det samlede mål for Coop Folkeskove er over de kommende 10 år at skabe Folkeskove over hele Danmark med et samlet areal på 1.000 hektar, svarende til Dyrehaven nord for København.

Det første område er allerede købt sammen med Hededanmark. Det ligger i Idomlund uden for Holstebro i Nordvestjylland og forventes indviet senere i år.

”Heldigvis er der nu langt mere opmærksomhed på ansvarlighed i dagligvarehandelen omkring dyrevelfærd, plastik, madspild, klima mv. Og det er vigtigt at pointere at denne indsats ikke står alene, men skal bidrage til det sidste stykke mod målet i 2030 om klimapositivitet. Med vores Klimaplan og Coop Folkeskove mener vi, at vi bringer ansvarlighedsarbejdet til et nyt niveau, hvor vi kan skabe reelle, mærkbare forbedringer for naturen for både nuværende og kommende generationer,” siger Lasse Bolander.

Coop fortsætter sit samarbejde med de to organisationer, der senest har nydt godt af pantdonationerne, Dansk Røde Kors og Hjerteforeningen, på andre områder.

CSR-direktør Signe D. Frese, Coop, 3091 9246
Klimachef Peter Kjærgaard Svendsen, 5159 3298

Coop brings in international expertise to strengthen software company20.4.2021 10:58:06 CEST | Pressemeddelelse

The founder of the global software company Umbraco, Niels Hartvig, and Marc Fischli, a partner in the world’s leading company in the field of retail analyses and information, dunnhumby, will be joining the board of Lobyco A/S. Lobyco is Coop’s software company, which was established in September 2020. The ambition is to build a global software company, which currently sells the technology behind Denmark’s most popular app, the Coop App. “With Niels and Marc on the board, we have brought in two international experts who possess knowledge and experience in how to scale up Danish-developed technology globally as well as how retail chains all over the world operate,” says Lobyco’s chairman of the board and CEO of Coop, Kræn Østergaard Nielsen. Lobyco is characterised by its major interest in digital customer experiences, which is what the core of the Coop App is built around. In December 2020, Lobyco signed a partnership agreement with one of Iceland’s biggest retailers, Samkaup, which wil