Coop Danmark A/S

Du panter, vi planter: Coop vil konvertere pantkroner til mere end 40 hektar skov om året.

Del

Med hjælp fra kundernes tomme flasker og dåser går Coop i denne uge i gang med indsamling til det, der kan udvikle sig til Danmarkshistoriens største, private skovrejsningsindsats.

Fra nu og hen over foråret vil kunderne i de ca. 700 butikker i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen kunne begynde at donere deres pant til Coop Folkeskove, som skal skabe skov og natur over hele Danmark de kommende år.

Senere kommer Fakta også til med yderligere over 300 butikker.

”Vi spurgte sidste år vores medlemmer, hvad vi skulle gøre mere af i forbindelse med udviklingen af en ny CSR-strategi. Svaret var meget klart: De vil have os til at gøre mere for naturen. Det er det, vi helt konkret går i gang med nu,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander, Coop.

Seneste tal fra Coop Analyse bekræfter danskernes ønske om mere skov og natur i Danmark. Her svarede hele 60 %, at de ønskede at bruge mere tid i naturen og 2/3 af danskerne mente, at mulighed for at donere pant til skov var godt eller meget godt.

Med Folkeskovene vil Coop bidrage til mere biodiversitet, skabe rekreative områder for familierne, sikre drikkevandsbeskyttelse og realisere sit mål om at være klimapositiv i 2030.

Coop håber pantindsamlingen kan udvikle sig til at sikre mere end 40 hektar ny skov og natur i Danmark om året. Det samlede mål for Coop Folkeskove er over de kommende 10 år at skabe Folkeskove over hele Danmark med et samlet areal på 1.000 hektar, svarende til Dyrehaven nord for København.

Det første område er allerede købt sammen med Hededanmark. Det ligger i Idomlund uden for Holstebro i Nordvestjylland og forventes indviet senere i år.

”Heldigvis er der nu langt mere opmærksomhed på ansvarlighed i dagligvarehandelen omkring dyrevelfærd, plastik, madspild, klima mv. Og det er vigtigt at pointere at denne indsats ikke står alene, men skal bidrage til det sidste stykke mod målet i 2030 om klimapositivitet. Med vores Klimaplan og Coop Folkeskove mener vi, at vi bringer ansvarlighedsarbejdet til et nyt niveau, hvor vi kan skabe reelle, mærkbare forbedringer for naturen for både nuværende og kommende generationer,” siger Lasse Bolander.

Coop fortsætter sit samarbejde med de to organisationer, der senest har nydt godt af pantdonationerne, Dansk Røde Kors og Hjerteforeningen, på andre områder.

Kontakter

CSR-direktør Signe D. Frese, Coop, 3091 9246
Klimachef Peter Kjærgaard Svendsen, 5159 3298

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop hjælper danske fødevarevirksomheder med at finansiere grønne tiltag gennem crowdfunding20.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu lancerer Coop igen initiativet Coop Klimafunding for at uddanne danske fødevarevirksomheder, understøtte den grønne omstilling og muliggøre finansiering af grønne tiltag via crowdfunding. De sidste to år har Coop Crowdfunding hjulpet godt 100 virksomheder med at accelerere deres grønne omstilling og i alt rejst 4,5 mio. kr. sammen med forbrugerne til nye, grønne tiltag.

Irma slår rekord i økologi-salg15.6.2022 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

På trods af den økonomiske krise i Danmark, har Irma slået sin egen rekord i salg i økologi i årets fem første måneder. 36 procent af det samlede salg af fødevarer i Irma er nu økologisk. Men en forklaring på, at salget stiger trods tilbageholdenhed hos forbrugerne generelt, er, at salget i højere grad flytter over til de lidt billigere varianter i Irmas Hverdag.Irmas Hverdag består i øjeblikket af cirka 270 forskellige basisvarer, heraf er 75 procent økologiske. ”Det viser, hvor vigtig økologien er for Irmas kunder. For dem handler det om at fastholde kvalitet og de værdier, der ligger i de økologiske varer” siger kommerciel chef i Irma, Cathrine Holmegaard Aarup. Irma satte sidste år som mål at øge salget af økologi og i 2025 blive den første supermarkedskæde i verden, hvor halvdelen af fødevaresalget er økologisk. ”Da vi lavede den målsætning, så verden meget anderledes ud, men vi har besluttet at holde fast, og vi vil fortsat arbejde for at blive den første supermarkedskæde i verde

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum