Du er for klog til en erhvervsuddannelse!

Studievejlederen i folkeskolen mente, at Jeanette Andersen var for klog til at ’bare’ at blive elektriker. Nu er hun valgt til ungdomsformand i Dansk El-Forbund Østjylland og skal være med til at sætte fokus på et undervurderet el-fag i stærk vækst

Interessen for håndværksfagene har Jeanette Andersen, 23, med hjemmefra, for hendes far er uddannet smed, og i de tidlige teenageår var hun af og til med ham på arbejde.
– Min far skulle dog svejse, når han var på arbejde, så jeg måtte ikke gå rundt sammen med ham. I stedet gik jeg og snakkede med elektrikerne, og de inspirerede mig til at tage en elektrikeruddannelse.
Hun fandt dog hverken opbakning eller forståelse hos studievejlederen i folkeskolen, da hun præsenterede sit uddannelsesvalg – faktisk blev hun direkte frarådet at tage en håndværkeruddannelse. Vedkommende mente, at Jeanette var for klog til bare at blive elektriker, men hun holdt fast, og det har hun aldrig fortrudt. Hun fik sit svendebrev i 2021.

Spændende og undervurderet fag

I dag tager hun gerne ud til folkeskoler for at være rollemodel og fortælle om sit uddannelsesvalg og de fordomme, hun har mødt undervejs.
– Der er intet i vejen med at vælge gymnasiet, men det er da vildt ærgerligt, hvis nogen fravælger en håndværkeruddannelse, fordi det ikke er den ’normale’ vej. Elektrikerfaget er et spændende fag, som kan tage én i alle mulige retninger. Der kommer hele tiden ny teknologi, og elektrikere er jo også en vigtig faktor i den grønne omstilling, siger Jeanette Andersen, der selv har en stor interesse i at finde nye løsninger til at energibespare på lys. Hun skal blandt andet være med til at skifte mere end 3000 lyspunkter med lysstofrør hos DSB i Aarhus i forbindelse med udfasningen af lysstofrør i Danmark, der går i gang i efteråret 2023.

Brænder for at være elektriker

Ud over at være nyudnævnt ungdomsformand i Dansk El-Forbund Østjylland er Jeanette Andersen også medlem af landsudvalget og har store ambitioner om at være med til at gøre en forskel i det faglige arbejde – ikke mindst i forhold til at styrke erhvervsuddannelserne. Og nå ja, så er hun også medlem af Boss Ladies, der arbejder for at skabe kulturforandringer på erhvervsuddannelsernes tekniske fag. Det er nærliggende at tænke tanken om en karriere inden for det fagpolitiske, men det er ikke der, Jeanette Andersen har sine tanker.
– Lige nu brænder jeg bare for at være elektriker. Måske kunne jeg på et tidspunkt overtales til at blive tillidsrepræsentant, hvis jeg en dag får tilbuddet. Jeg er nok typen, der hellere vil være ude i marken end inde på et kontor.

Jeanette Andersen:
23 år