Dansk Transport og Logistik

DTL: Ny PostNord-redningskrans en hån mod både erhvervsliv og kunder

Del

For hvem ved hvilken gang står politikerne klar med en redningskrans til PostNord i 100-millioner kroners klassen. Uanset hvem, der har magten i Danmark, fortsætter farcen med skatteyderfinansieret hjælp til det notorisk kriseramte PostNord. Nu må det få en ende, mener DTL-bossen Erik Østergaard.

Man kan næsten stille uret og skrive ind i kalenderen, hvornår Christiansborg næste gang står klar med en redningskrans til det kuldsejlede PostNord. Men det er en hån mod PostNords kunder, der oplever en stadig forringet service, og ikke mindst er det en hån mod det private erhvervsliv, der med subsidierne til PostNord oplever unfair konkurrencevilkår – på opgaver, som de reelt kunne varetage bedre.

- Som branche vil vi formentlig ret hurtigt ville kunne stå klar til at løfte PostNords opgaver. De kører i forvejen pakker ud hver dag. At have nogle breve med vil ikke være en stor omstilling. Men for kunderne ville det betyde en kæmpe forskel ikke kun at se PostNord komme med post én gang om ugen, og ofte smide selv den mindste pakke i en pakkeboks kilometer fra folks hjem. Med de private aktører ville de kunne få post og pakker direkte hjem – flere gange om ugen. Subsidierne giver ikke mening – hverken for privatkunden eller for ønsket om at have et stærkt erhvervsliv på fair konkurrencevilkår, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

-Reelt er det at føje spot til skade: Først lader man skatteyderne betale for en stadig ringere ydelse. Og derpå bruger man skattekroner på at undergrave konkurrencebetingelserne og stille de private aktører ringere. Nu har farcen stået på i en årrække, og som man ynder at sige i politik: Nok er nok.

-Jeg forstår godt, at der er nogle dilemmaer for politikerne. Men sagen er jo den, at man kan ikke nøjes med at tage skridtet halvt, når PostNords problemer så åbenlyst ikke bliver løst. Det er selve konstruktionen, den er gal med, og derfor må politikerne finde modet til at finde en holdbar og fair løsning.

Alt andet er en hån mod både den del af erhvervslivet, der kan løse opgaven, men som nu igen får forringet sine konkurrencevilkår, og en hån overfor almindelige skatteydere, der igen og igen oplever en forringet ydelse fra PostNord.

Nøgleord

Kontakter

Adm. direktør Erik Østergaard, tlf. 40151225

Pressechef Morten Lindbo, tlf. 21201400

Information om Dansk Transport og Logistik

Dansk Transport og Logistik
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
1019 København K

70 15 95 00http://dtl.eu/

 

Dansk Transport og Logistik og er en brancheorganisation for det danske transporterhverv på vej og bane. DTL taler medlemmernes politiske sager lokalt, nationalt og i EU og hjælper medlemmerne med alt lige fra lovgivning til konkrete opgaver ude i virksomhederne. DTL er også arbejdsgiverforening for den danske transportbranche.

 

Følg pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik

Godt med bred aftale om udenlandske chauffører15.1.2020 10:22:27 CETPressemeddelelse

Trods rysten på hånden og nogle lidt besynderlige reservationer i processen, har Venstre og Dansk Folkeparti alligevel valgt at indgå i en aftale med regeringen, der skal sikre, at udenlandske chauffører, der kører indenrigskørsel i Danmark, ikke kan gøre det til dumpingpriser i fremtiden. De skal nemlig fremover aflønnes på dansk niveau. En kæmpe sejr for kampen mod social dumping, mener DTL- Danske Vognmænd.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum