DSK til Folkemødet 2018: En dyst mellem holdninger og handlinger

Haveteatret på Grønbechs Hotel er den intime ramme om købmændenes debatter om forbrug, priser og tobak
Adm. direktør John Wagner på Folkmeødet 2017.

Et par timer efter Folkemødets officielle åbning torsdag den 14. juni byder De Samvirkende Købmænd, DSK, velkommen til sin første debat under overskriften ”Hvilken indflydelse har NGO’ere, politikere, producenter og detailhandelen selv på forbruget?”

Haveteatret på Grønbechs Hotel er den intime ramme om debatten. Hotellets puls er under de tre hektiske folkemødedage præget af talrige debatter arrangeret af blandt andre DSK, Altinget, TV2 Regionerne, Novo Nordisk Fonden og Europa-Parlamentet.

DSK har med adm. direktør John Wagner og vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen syv års erfaring med egne og andres debatter på Folkemødet. De seneste fire år med hotellet centralt i Allinge som megafon og arena for udveksling af synspunkter.

Livsstilseksperten Anne Glad indleder og styrer en debat i Haveteatret torsdag kl. 13.30 med NGO’en Selina Juul, der for 10 år siden stiftede Stop Spild Af Mad. Hun har med succes sat madspild på dagsordenen hos detailhandel, medier, forbrugere og politikere.

Det socialdemokratiske folketingsmedlem Lea Wermelin, medlem af Miljø- og fødevareudvalget og Skatteudvalget, og John Wagner er med i debatten om de forskellige aktørers muligheder for at påvirke forbruget.

Samme dag kl. 17.45 er det John Wagner, der styrer debatten i Haveteatret under overskriften ”Pris, pris, pris – eller hvordan får vi fremtidens forbrugere til at prioritere kvalitet, udvalg og sundhed højere”.

- Voresfødevareforbrug og baggrunden for, hvad vi lægger i indkøbskurven, er i løbende forandring. Både når det drejer sig om pris, men også kvalitet og sundhed, siger John Wagner og spørger:

- Men hvor godt kender vi egentlig fremtidens forbrugere? Hvordan påvirker nye forbrugsmønstre og holdninger vores forbrug. Er det overhovedet muligt at trække forbrugere til butikkerne med andet end pris, pris og atter pris.

Der er lagt op til, at marketingdirektør Camilla Blicher fra Arla Foods og kædedirektør Kenneth H. Pedersen fra MENY bliver udfordret på deres syn og kendskab til forbrugerne af livsstileksperten Anne Glad.

Alle tilhørere får udleveret røde og grønne stemmesedler og vil blive inddraget aktivt undervejs i debatten.

På Folkemødets tredje dag – lørdag kl. 10:30 i Haveteatret - tager DSK et aktuelt og politisk varmt emne til debat: Hvem skal bestemme om unge må begynde at ryge, og hvordan regulerer vi bedst forbruget af cigaretter?

Erfaringer fra andre lande viser, at andelen af børn og unge, der begynder at ryge, kan nedbringes betydeligt, hvis beslutningstagere tager en bred vifte af virkemidler i brug.

- De aktører, der ønsker yderligere regulering, peger på indsatser som højere pris, røgfrie hjem, indsatser i skolen, udstillingsforbud, forebyggelseskampagner, ung til ung-indsatser og neutrale pakker, siger John Wagner og fremhæver, at butikkerne også har en vigtig opgave med at håndhæve forbuddet mod salg af tobak til unge.

Debatten styres John Wagner, som stiller spørgsmål til Niels Them Kjær, der er projektchef for tobaksforebyggelse hos Kræftens Bekæmpelse, blogger og debattør Amalie Lyhne, May-Britt Kattrup, der er sundhedsordfører for Liberal Alliance og Susanne Crawley Larsen, der er rådmand for børn og unge i Odense for Radikale Venstre.

Her kan du læse om flere af de debatter, som DSK deltager i.

Adm. direktør John Wagner på Folkmeødet 2017.