DSB og Røde Kors vil give sårbare børnefamilier gode ferieoplevelser

Skolernes ferie er skudt igang, men ikke alle har gode oplevelser at se frem til. Derfor vil DSB og Røde Kors hjælpe sårbare børnefamilier på ferielejre og hjælpe dem ind i fællesskabet.
Børn fra Røde Kors' familieaktiviteter på feriecamp i 2021. Foto: Peter Sørensen / Røde Kors

Rundt om på landets skoler, er der blevet sunget ferie, ferie, ferie, og sommer venter de forventlingsfulde elever. En sommer, hvor der er bedre mulighed for at rejse eller få gode ferieoplevelser i Danmark. Men også en sommer, hvor børn i udsatte familier igen må gå rundt med ondt i maven.

For hvilke historier, kan de dele med klassen, når skolen starter igen? Det er tanker, som Røde Kors oplever, at børn i familier med en trængt økonomi kan gå med. Tanker, som kan give forældrene ondt i maven. Derfor går Røde Kors og DSB sammen om at give sårbare børn gode ferieoplevelser.

”Sommerferien kan være enormt stressende for forældre med en trængt økonomi. De vil jo ligesom alle andre gerne give deres børn nogle gode ferieminder, men har ikke råd til så meget. Gratis togbilletter vil helt sikkert være en stor hjælp og føre til at flere kan komme på ferielejr, få et tiltrængt pusterum og en dejlig sommeroplevelse,” siger Marie-Louise Gotholdt.

DSB vil styrke børns trivsel

DSB giver i år 2.500 togbilletter til frivillige og sårbare børnefamilier i Røde Kors’ aktiviteter som ferielejrene. Her kan billetterne give familierne overskud til at tage med, og det er vigtigt for børnenes trivsel og mulighed for at blive en del af et fællesskab. Derfor vil DSB hjælpe med transporten.

”Vi har sammen med Røde Kors et fælles mål om et om et bæredygtigt og sammenhængende Danmark. Vores samarbejde handler om at tage socialt medansvar og styrke sårbare mennesker. Det tror vi på, gavner vores kunder, medarbejdere og resten af Danmark,” siger Niels-Otto Fisker, Kommunikationschef i DSB.

Udover at hjælpe sårbare børnefamilier med gratis togbilletter kan DSB’s kunder også donere et lille beløb til Røde Kors’ arbejde for udsatte familier herhjemme og ude i verden, når de bestiller deres togbilletter. Begge dele er en del af et længerevarende samarbejde mellem Røde Kors og DSB.