DS 4: KOMPROMISLØST RAFFINEMENT

Premium C-segmentet har i Danmark ligget stabilt på 7-8.000 solgte biler årligt over de seneste fem år. Den lille underkategori af eksklusive hatchbacks er domineret af ganske få modeller og det er de tyske bilproducenter der har sat sig tungt på segmentet. Nu byder DS Automobiles sig til med en karakterstærk, kompromisløs og raffineret hatchback, der skal tage kampen op mod det eksisterende udvalg og åbne danskernes øjne for DS Automobiles i Danmark.
  • DS Automobiles bliver stadig større. DS 4 er den fjerde model i rækken og løftet sløret for et helt nyt og kompromisløst DS design.
  • Den raffinerede DS 4 udfordrer segmentet med flotte proportioner, og tre versioner at vælge i mellem: DS 4, DS 4 CROSS og DS 4 PERFORMANCE LINE.
  • DS 4 skiller sig ud med et ekspressivt design, høj detaljegrad, æstetisk håndværk og hybrid-teknologi.
  • Som brandbuilder og stærk spiller i premium C-segmentet, skal DS 4 charmere danskerne.

”Vi har store forventninger til den nye DS 4. Den skal fungere som brandbuilder for DS Automobiles i Danmark, hvor mærket stadigvæk er relativt ukendt. DS 4 skal sætte DS endegyldigt på landkortet som et unikt alternativ til de tyske premium-mærker. Derudover placerer den sig i et segment, hvor det er ganske få spillere der dominerer, og hvor vi mener, der er plads til en ny og raffineret spiller som DS 4. Med sin kompromisløse tilgang til proportioner, håndværk og design, tilbyder den noget helt andet til premium C-segmentet end de tyske konkurrenter, og vi ser DS 4 som den bil i vores modelprogram, der rammer bredest i markedet.”
Alexander Thornton Rasmussen – Salgschef, DS Automobiles Danmark

DS 4 på verdensplan

DS Automobiles’ markedsandele er stigende på verdensplan, trods den verdensomspændende pandemi. Know-how fra to verdensmesterskaber i formel-e, den nyeste teknologi, unikke proportioner og design samt en høj sans for detaljen skal lokke nye kunder til DS universet.

”DS 4 er skabt til at redefinere premium C-segmentet. Den sigter efter kunder, der er fristet af flere typer biler: den nye populære coupé-SUV samt den traditionelle kompakte femdørs model. Hele designprocessen blev drevet af at appelere til disse to segmenter og alle beslutninger blev taget med dette for øje.”
Marion David – Produkt Direktør, DS Automobiles

AERO SPORT LOUNGE konceptet er inspirationskilden

DS 4 har unikke proportioner. Den er 1,83 meter bred, har store 720 millimeter hjul (fælgstørrelse på op til 20 tommer), er kompakt med en længde på 4,40 meter og en højde på 1,47 meter. Resultatet er en bil, der med sin imposante fremtoning, kræver beskuerens opmærksomhed.

“Inden vi overhovedet slog den førte streg, arbejdede vi i to år sammen med vores ingeniører, på at forme den tekniske platform til vores ønsker. Så da vi endelig startede med den kreative proces, var vores frihed til at udtænke og udvikle et nyt koncept ekstremt stor. Vi var inspireret af silhoutten på DS AERO SPORT LOUNGE konceptet, hvilket har sikret proportioner der er unikke i segmentet og aldrig tidligere set. Omridset er atletisk, meget muskuløs, kompakt og den står på meget store hjul. Bilen er aerodynamisk, kompromisløs og karismatisk på en og samme tid.”
Thierry Metroz – Design Direktør, DS Automobiles

Fronten prydes af helt nye signaturlys. De smalle forlygter indeholder DS MATRIX LED VISION systemet, der kombinerer matrix- og kurvelys. De komplimenteres af det nye signatur kørelys, bestående af to vertikale LED-bånd (98 LED’er i alt) på hver side af fronten. De legendariske DS-vinger forbinder forlygter og grill og skaber et centralt vandret element på bilens front, der fremhæver dens bredde. Alt efter udstyrsvariant, består grillen af to dele, der begge er diamantformede. Den ene er et graciøst udformet diamant gitter, der sammen med de blankpolerede diamantmotiver i graduerede størrelser placeret inde i gitteret, skaber en raffineret tredimensionel dynamik til grillen.

I profil er overfladerne præget af silkebløde former og skarpe linjer som bilens integrerede dørhåndtag flugter med. Forholdet mellem højden på siden og den store diameter på hjulene, er taget fra DS AERO SPORT LOUNGE konceptet og giver DS 4 den unikke og imposante fremtoning. Ultra skarpe linjer er som mejslet ind i den nederste del af bilens side og bag forhjulet og skaber klare referencer til DS’s diamantformede signatur motiv.

Taglinjen strækker sig ned ad mod den stejlt hældende bagrude, der har et gradueret mønster printet ind i vinduets emalje; en helt særlig form for eksteriør håndværk, der giver bilen ekstra karakter. Set bagfra er bilen stærk og muskuløs med sine brede bagskærme og de vingeformede C-stolper. C-stolpen, der er udstyret med en højtglanssort indsats med DS Automobiles logo, smyger sig ind mod bilens midte og fremhæver de flotte hofter. DS 4’s baglygter flyder sammen med kromlisten på midten og skaber et vandret element (ligesom på fronten), der fremhæver bilens bredde. Baglygterne introduceres med en ny generation af DS baglygte lyssignaturen.

DS 4 fås i tre varianter. DS 4 er den klassiske og stilige udgave med diskrete kromlister, sort tag og egen front- og bagkofanger med sit eget rene udtryk.

DS 4 CROSS læner sig visuelt i retning af en SUV. Den er udstyret med matsorte kofangere med ekstra beskyttelse mod grus og sten. For at fuldende det mere rå udtryk, er DS 4 CROSS udstyret med blanksorte lister omkring sideruder, en blanksort grill, specielle alufælge og som den eneste DS 4, er tagfarven holdt i bilens farve. DS 4 CROSS er også den eneste af de tre varianter, der er udstyret med Advanced Traction Control til at opnå bedre greb i sand, sne og mudder samt Hill Assist Descent Control.

DS 4 PERFORMANCE har et mere aggressivt udtryk. Eksteriør detaljer som DS-vingerne, grillen, sideruderammerne samt listen mellem baglygterne er alle holdt i sort, den kommer med særlige sorte alufælge og så har PERFORMANCE LINE sit helt eget interiørtrim. Instrumentbord, døre og hele midterkonsollen er indhyllet i Alcantara®. De velstøttende sæder, er udført i stof og Alcantara® med særlige broderier udført i ”gold and carmin” stikninger. Rattet prydes nederst af et enkelt stykke carbon, der understreger det dynamiske interiør.

Interiør med sans for detaljerne, håndsyede sæder

DS 4’s interiør er kompromisløst ned i hver en detalje. Det digitale instrumentbord er nydeligt integreret i bilens interiør og kombinerer en nem og intuitiv brugerflade med ergonomisk velplacerede knapper, der sikrer at form og funktion, går hånd i hånd. Det nye digitale instrumentbord, er udviklet med det ene formål at gøre det så nemt og afslappende at køre bil som muligt.

For at forenkle betjeningen, er bilens knapper delt op i tre zoner. Clous de Paris guilloche, der er inspireret af de fineste urskiver, er brugt til at indramme hver zone, så man ikke er i tvivl om hvor betjeningsenhederne er placeret. De tre zoner indeholder:

• Det vandrette “sværd” langs instrumentbordet indrammer både styring af klimanlægget og DS AIR: usynlige ventilationsdysser.
  • Kontakterne til de elektriske vinduer, der flugter med ventilationsdysserne, placeret i dørene.
  • Den sidste zone er placeret i midterkonsolen og rummer både DS SMART TOUCH, en 5 tommer skærm der er linket op til DS IRIS SYSTEM samt DS E –TOGGLE, der kompakt og let tilgængeligt indeholder styringen af automatgearet.

DS AIR er et nyt innovativt ventilationssystem, der har to formål. For det første skaber det en bedre og mere jævn distribution af luft ud i kabinen ved at have kegleformede ventilationsdyser, der cirkulerer luften opad og nedad samtidigt. For det andet har den kompakte form gjort det muligt at skjule dysserne, så interiøret har fået et rent og stramt udtryk.

Brugen af flere forskellige kvalitetsmaterialer som fx Alcantara®, carbon, træ samt nye polstringsteknikker, understreger det raffinerede håndværk. Vælger man et two-tone interiør, vil sæderne i Pebble Grey fuldkornet læder stå i kontrast til de urskive-inspirerede betjeningszoner. Den øvre del af instrumentbordet, hvor skærmene til den interaktive zone er placeret, vil derimod være prydet med brunt asketræ og høj-kvalitets criollo-brunt nappa læder.

Meget symbolsk for den ekspertise og kompromisløshed DS Automobiles besidder, har OPERA-udstyrsniveauet sæder lavet i det efterhånden legendariske urrem design udført i criollo-brunt nappa læder. Til at fuldende den eksklusive oplevelse er resten af interiøret udført i brunt asketræ med store arealer indhyllet i criollo-brunt nappa læder.

På samme udstyrsniveau er saddelmagerne gået endnu længere for at inkorporere det ypperste inden for deres håndværk: skjulte søm, hvor hver stikning stopper ved enden af skindet og fremhæver kvaliteten af læderet på dørpanelerne. Det er ét af mange eksempler, hvor interiøret er håndlavet. Andre kunne fx være tilretningen af det brune asketræ på panelerne eller polstringen af det læderindbundne ret.

Interiøret byder også på personificeret ambientlys og skaber sammen med de, for segmentet, unikke akustiske glas (for og bagrude) den helt rigtige stemning af ro og overskud i kabinen. Derved er der mere ro og atmosfære til at nyde musikken fra det 690-Watt store FOCAL ELECTRA lyd system med 14 højttalere.

Et specielt luftrensningssystem beskytter kabinen med PM2,5 sensorer, der renser luften i kabinen og sensorer uden på bilen registrerer den udvendige luftforurening. Luften, der blæses ind, er yderligere optimeret via et filtreringssystem, der kan rense luften i kabinen i løbet af få minutter. Luftkvaliteten bliver registreret og monitoreret og kan ses på den centrale skærm på instrumentbordet.

E-TENSE elektrificering

DS 4 er baseret på en videreudvikling af EMP2 platformen og har 70% nye dele eller dele, som er eksklusive for DS 4. Den introduceres fra start som plug-in hybrid.

Som Formel E mester i både 2019 og 2020, er DS Automobiles helt fremme, når det gælder elektrificering. Den nye EMP2 platform er udviklet til at rumme en ny generation plug-in hybrid drivlinje med et 12,4 kWh batteri, uden at gå på kompromis med brugervenlighed og baggagerumsplads. En 180 hestekræfters 4-cylindret motor er parret med en 110 hestekræfters elmotor og har en e-EAT8 gerkasse, der tilsammen giver en systemydelse på 225 hestekræfter. Den er udstyret med et mere effektivt og kompakt batteri og har celler med højere kapacitet resulterende i en rækkevidde på ren el på mere end 50 kilometer (WLTP kombineret).

DS 4 kommer også med PureTech 130, 180 og 225 hestekræfters versioner samt en 130 hestekræfters Diesel BlueHDi. Alle modeller har den 8-trins automatgearkasse.

Vægtreduktion

Den reviderede EMP2 platform introducerer nye komponenter udført i kompositmaterialer og de strukturelle elementer er blevet forstærket og trimmet, hvilket har givet mere plads i baggagerummet. DS 4 har et baggerum på 430 liter og bagklappen er elektrisk med håndfri åbning.

Digitalt og online interiør skaber ro i kabinen

DS vil gøre køreoplevelsen lettere, sikrere og mere intuitiv ved hjælp af den nyeste teknologi til rådighed. DS IRIS SYSTEM re-tænker det traditionelle infotainmentsystem. Inspireret af smarttelefoner er brugerfladen hurtig og intuitiv og bygget op omkring brugerprofiler, der frit kan individualiseres efter personlige præferencer. Systemet genkender, hvem der har sat sig i bilen og indstiller alt fra favorit-apps på skærmen til sædeposition til dennes profil.

DS IRIS SYSTEM har også stemmegenkendelse samt en personlig assistent, der hjælper med at føre stemmekommandoer ud i livet. Den højteknologiske interiøroplevelse bliver fuldendt af DS SMART TOUCH, der med en blid berøring fra førerens fingerspids på skærmen, udfører pre-indstillede kommandoer.

DS nye EXTENDED HEAD-UP DISPLAY har rod i augmented reality. Denne nye teknologi, der ikke tidligere er set i C-segmentet, projekterer interaktivt informationer ned på vejbanen. Således får føreren af bilen alt fra navigation til telefonopkald vist på vejen foran bilen og sikrer fokus på kørslen.

Når DS IRIS SYSTEM og navigation skal opdateres, klarer bilen det selv uden indblanding fra forhandler.

Ubesværet komfort

DS 4 har fået en stor opgradering af DS’ adaptive fartpilot. Systemet hedder DS DRIVE ASSIST 2.0 og kan bl.a. lave semi-automatiske overhalinger, fartregulering i sving og regulere farten ud fra skiltning på vejen. Ved hjælp af sensorer samt radarer på front, hjørner og forrude, monitorerer bilen al aktivitet i og uden for bilen, og hjælper via kunstig intelligens føreren til at tage de bedste valg.

DS ACTIVE SCAN SUSPENSION introducerer et helt nye niveau af komfort til C-segmentet. Et kamera, der er placeret øverst ved forruden, monitorerer vejen og forudser ujævnheder i vejens overflade og sender data til en computer, der gør støddæmperne hårdere eller blødere alt efter situationen. For at gøre systemet så nuanceret og effektivt som muligt, styrer systemet alle fire hjul uafhængigt af hinanden og giver en helt unik oplevelse af komfort selv på ujævne overflader.

DS 4 kommer med DS Automobiles’ NIGHT VISION, der også fås i DS 7 Crossback. Et infrarødt kamera i grillen, ser og genkender fodgængere og dyr på op til 200 meters afstand i tusmørke og mørke. Føreren kan se vejen i det digitale display og bliver advaret i DS EXTENDED HEAD-UP DISPLAY, hvis noget uventet dukker op.

DS lys-signatur

DS 4 har en ny generation af DS MATRIX LED VISION forlygterne, der er blevet gjort smallere og giver bilen endnu mere karakter og genkendelighed. DS MATRIX LED VISION forlygterne består stadig af tre LED-moduler, der gør DS biler let at genkende også i mørke:

Det inderste LED-modul er nærlys.

Det roterende center-modul oplyser vejsiden og følger vejens forløb. Lygterne tilpasser sig trafikken, rattets udslag, fart og vejrforhold med fem predefinerede instillinger: bykørsel, landevej, motorvej, regn og tåge. Det roterende center-modul er også en hilsen til den klassiske DS fra 1967, der også havde retningslys.

Den yderste Matrix lygte, er delt op i femten små enheder, der kan slukke og tænde uafhængigt af hinanden alt efter behov. I mørke kører lygterne altid med langt lys og kan lyse op til 300 meter foran sig uden at blænde foran- og modsatkørende bilister.

Slutteligt udfører det vertikale og letgenkendelige DS signatur kørelys, der på DS 4 består af 98 LED’er, en flot high-tech velkomsthilsen til sin ejer, når bilen låses op.

Miljø

DS 4 er lavet af 95% genanvendelige materialer og 85% af alle dele kan genbruges. 30% af bilens vægt er lavet af genbrugte materiale fordelt på metaler og plastik. Instrumentbordet er lavet af 20% hamp på de dele, der ikke er synlige. Blandt de genbrugte materialer er termoplastik, polyester og elastiske plastikfibre, der bruges under bilen som enten støjreduktion eller monteringspunkter.

Syv farver at vælge imellem

DS 4 kan bestille i syv farver hvor af to er nye: COPPER GOLD og LACQUERED GREY er nye og de resterende farver kendt fra andre modeller i DS-familien er: PEARL CRYSTAL, PLATINUM GREY, RED VELVET, PEARL WHITE og PERLA NERA BLACK.

DS 4 i Danmark

Det er endnu uvist, hvornår DS 4 lander i Danmark.

DOWNLOAD FOTO & VIDEOS HER

DS AUTOMOBILES ER KLASSELEDER MED LAVESTE CO2-EMISSION17.7.2020 12:28:48 CEST | Pressemeddelelse

Da DS Automobiles blev introduceret i 2015, lancerede man samtidig en klar strategi for elektrificering af modelprogrammet. Denne strategi har båret frugt og DS Automobiles er nu klasseledende blandt multi-energi premium mærker med den laveste gennemsnitlige CO2 emission i Europa. Dette resultatet er drevet af den 100% elektriske DS 3 CROSSBACK E-TENSE og plug-in hybriden DS 7 CROSSBACK E-TENSE, der bidrager til, at DS Automobiles tegner sig for en gennemsnitlig CO2 emission på under 80g/km på de første seks måneder af 2020.

DS 7 CROSSBACK FUNKLER TIL PARIS FASHION WEEK®19.6.2019 18:39:33 CEST | Pressemeddelelse