Toptryk Grafisk

Droppede onlinemarkedsføring og solgte for 10 millioner mere

Trykkeriet Toptryk Grafisk droppede al onlinemarkedsføring i hele 2016 og satsede på trykte kampagner. Alene derfor steg omsætningen med 25 procent, og det kostede markant mindre at lande nye kunder.
Toptryk Grafisk droppede al onlinemarkedsføring i hele 2016 og brugte udelukkende trykte B2B direct mail-kampagner. Resultatet var en stigning i omsætningen på 25 procent. Foto: PR.

Med undtagelse af deres nyhedsbrev per e-mail brugte det sønderjyske trykkeri Toptryk Grafisk hverken bannerreklamer, Google AdWords eller andre former for online marketing i hele 2016. I stedet blev pengene brugt udelukkende på trykte B2B direct mail-kampagner, der blev personligt stilet og sendt med posten. Årets omsætning var på over 51 millioner kroner – en stigning på 25 procent i forhold til året før.

– Når vi sender et personligt brev til vores potentielle kunder, åbner næsten alle det. Alle giver det mindst et par sekunders opmærksomhed, så hvis indholdet er interessant nok, har du fat i kunden. Du føler ingen forpligtelse til at kikke på en reklame, der popper op på skærmen, men det gør du med et brev. Ofte oplever vi også, at det materiale, vi sender, bliver gemt og derfor har en langtidseffekt. En annonce på nettet er jo væk i det øjeblik, du klikker på noget andet, forklarer Palle Bo Schmidt, salgs- og marketingchef i Toptryk Grafisk.

Billigere nye kunder

Priserne på Google AdWords er stigende, og kort fortalt er prisen per klik afhængig af, hvor populært det bestemte ord er. Det er ikke unormalt, at et klik koster 30 kroner. Hvis det kræver 20 klik på din annonce, før et kundeemne henvender sig, og cirka hver femte henvendelse bliver til en bestilling i din forretning, så skal der 100 klik til for at få en ny kunde. Dermed koster en ny kunde 3000 kroner.

– En trykt kampagne koster cirka syv kroner stykket inklusiv porto, og ved hver udsendelse bliver omkring to procent af vores modtagere til kunder. Med en trykt direct mail-kampagne koster en ny kunde altså 350 kroner, siger Palle Bo Schmidt og påpeger nødvendigheden af fysiske breve.

– Mange bruger ad blockers, der fjerner al reklame fra skærmen, så hvis din modtager heller ikke ønsker dit nyhedsbrev, er brevet faktisk den eneste måde at komme i kontakt med potentielle kunder på. Mange siger jo også nej tak til fysiske reklamer i dag, så de få personlige breve, der kommer, får meget opmærksomhed.

Effektløse AdWords

Selvom 2016 har været et godt år for virksomheden, planlægger Toptryk Grafisk ikke at holde sig fra online markedsføring i fremtiden. Google AdWords skal dog ikke forvente, at det sønderjyske trykkeri vender tilbage.

– Vi droppede onlinedelen i vores markedsføring fuldstændig i hele 2016 som et eksperiment for at se effekten, men vi kommer også til at bruge onlinekampagner igen. For eksempel bannerannoncer på udvalgte steder, hvor vi ser gode chancer for at ramme vores målgruppe. Men vi så altså intet fald i besøgende på vores website, da vi fjernede Google AdWords, siger Palle Bo Schmidt og påpeger, at Google selv gør udstrakt brug af fysiske direct marketing-kampagner.

Toptryk Grafisk forventer også at vækste med mindst 25% i 2017.

Palle Bo Schmidt
Salgs- og marketingchef, Toptryk Grafisk
Pbs@toptryk.dk

Billeder

Download
Ifølge Palle Bo Schmidt er fysiske breve nødvendige for at nå ud til visse kunder. Foto: PR.
Download
Google AdWords foretrækker tilsyneladende selv at anvende direct mail-kampagner, når der skal hverves kunder. Foto: PR.

Information om Toptryk Grafisk

Toptryk Grafisk
Buskmosevej 4
6300 Gråsten

74 65 01 01http://www.toptryk.dk

Toptryk Grafisk er et full-service-trykkeri, der blev grundlagt i 1981. Virksomheden, der siden 2002 har ligget i Gråsten, beskæftiger godt 30 medarbejdere og har AAA-rating fra Bisnode – den højeste kreditvurdering.

Følg pressemeddelelser fra Toptryk Grafisk

Flere pressemeddelelser fra Toptryk Grafisk