Drop papirbonen og hjælp miljøet, når du handler

Som den første danske dagligvarekoncern giver Dansk Supermarked Group sine kunder mulighed for at kvitte papirbonen - en gang for alle. Med et enkelt grønt klik kan kunder i føtex, Netto, Bilka, Salling og Starbucks vælge, at der ikke skal printes en papirbon, når de handler.

Hvis blot 10 % af alle Dansk Supermarked Groups kunder vælger papiret fra, vil det give en årlig, miljøvenlig besparelse på 32 ton bonpapir eller 7.500 kilometer hvis man ruller det hele ud.

For at fravælge papirkvitteringerne, skal man først og fremmest være tilmeldt elektroniske kvitteringer enten via MobilePay eller hos Storebox. Her kan man i sin MobilePay app eller hos Storebox aktivere "Kun elektronisk kvittering". På den måde sikrer man, at kasseapparaterne i Dansk Supermarked Groups butikker ikke udskriver en fysisk bon. Den modtager man i stedet elektronisk i sin MobilePay eller Storebox app få sekunder efter betalingen er gennemført i butikken.

Betalingsløsningen gør Danmark grønnere

Det er samarbejdet om elektroniske kvitteringer mellem Dansk Supermarked Group, Storebox og Danske Banks MobilePay, der nu udmønter sig i klare fordele for både miljø og kunder.

Direktør for E-commerce & Digital i Dansk Supermarked Group Kenneth Nielsen mener, at løsningen ikke blot vil gøre det nemmere og hurtigere at købe ind - den vil også gøre Danmark grønnere.

- Det her fuldender den digitale betalingsløsning, som vi har introduceret med MobilePay og Storebox. I det øjeblik betalingen med et kort eller en smartphone er godkendt, skal kunden blot tage sine varer og gå - for bonen ligger allerede på mobiltelefonen i lommen. Det gør det hurtigere at komme gennem kassen, og det kommer til at spare miljøet for rigtig meget unødvendigt printet bonpapir, fortæller han.

Kenneth Nielsen er overbevist om, at løsningen vil blive udbredt i store dele af detailhandlen, hvilket vil sikre en kæmpemæssig besparelse på bonpapir. Hvert år bruges knap en million ruller bonpapir alene i de 566 butikker, som Dansk Supermarked Group driver i Danmark. På landsplan gennemføres der over en milliard transaktioner i danske detailbutikker årligt, så her er potentialet for at spare papir også massivt.

Kvitteringsløsning præcis som kunden ønsker det

Det er også muligt at fravælge den grønne løsning og på den måde modtage både den elektroniske og den fysiske bon, hvis man ønsker det. Og har man valgt papirkvitteringer fra, så er der altid mulighed for at bede kasseassistenten printe kvitteringen alligevel, hvis man får behov for det.

- Det fede ved denne løsning er, at det er helt op til kunden selv, hvordan han eller hun vil have det. Der er rigtig mange fordele ved de elektroniske kvitteringer, fordi det er en sikker måde at opbevare kvitteringer på. De bliver aldrig væk, de falmer heller ikke, og man kan altid finde dem frem, uanset hvor man befinder sig, fortæller Kenneth Nielsen.

Kvitteringerne har samme gyldighed som papirboner og bliver lagret sikkert hos Storebox, hvor de for altid vil altid være tilgængelige på kundens smartphone enten via Storebox- eller MobilePay-appen.

I juni måned blev det muligt at tilmelde sig elektroniske kvitteringer via MobilePay og få dem vist direkte i appen. Det fik 250.000 danskere til at tilmelde sig løsningen, der understøttes af mere end 2.500 danske butikker i flere store kæder bl.a. Matas, Harald Nyborg, BR og Skoringen.

Muligheden for at modtage elektroniske kvitteringer via Storebox og MobilePay er gratis og tilgængelig for alle, som ønsker det. I øjeblikket modtager 440.000 danskere elektroniske kvitteringer.

Så meget kan der spares, hvis kunderne i Dansk Supermarked Groups butikker vælger elektronisk kvittering og siger nej tak til papir

Hvis 10 % af alle Dansk Supermarked Groups kunder fravælger en printet bon, giver det følgende besparelser:

• 93.543 stk. bonruller årligt

• 7.483 km bonrullestrimmel - svarende til turen fra København til Indiens sydligste del i fugleflugtslinje
  • 31,62 ton papir
  • 632 træer årligt
  • Cirka 30 ton CO2 - svarende til seks flyveture rundt om jorden

Fakta om kvitteringer i Dansk Supermarked Group, MobilePay og Storebox

• Forbrugere kan tilmelde sig elektroniske kvitteringer enten via MobilePay-app, Storebox.com eller Storebox-app
  • 2.500 danske butikker under en lang række større kæder understøtter elektroniske kvitteringer gennem Storebox og MobilePay - og flere er på vej
  • 440.000 betalingskort/kunder i Danmark er tilmeldt elektroniske kvitteringer fra Storebox
  • Storebox lever op til de højeste sikkerhedsstandarder, og kortdata opbevares i et PCI-certificeret miljø
  • MobilePay anvendes af 2,3 millioner brugere og findes på to ud af tre smartphones

Fakta om bonpapir

• Der udskrives cirka seks millioner kvitteringer i Dansk Supermarked Groups danske butikker om ugen
  • Thermopapir, som anvendes i langt de fleste butikker, fremstilles af træfibre fra primært sydamerikanske og nordeuropæiske træer, der dyrkes til formålet

Kontaktinformation

Dansk Supermarked Group: Maia Sejersen, kommunikationsafdelingen telefon 87 78 50 02

Danske Bank: Peter Kjærgaard, presseafdelingen telefon 25 42 42 02

Storebox: Jacob Aisen, direktør telefon 25 28 28 28

Fotos kan frit anvendes redaktionelt ved angivelse af fotograf Claus Sjödin

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.

Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse

Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.