Drop papirbonen og hjælp miljøet, når du handler
Som den første danske dagligvarekoncern giver Dansk Supermarked Group sine kunder mulighed for at kvitte papirbonen - en gang for alle. Med et enkelt grønt klik kan kunder i føtex, Netto, Bilka, Salling og Starbucks vælge, at der ikke skal printes en papirbon, når de handler.
Hvis blot 10 % af alle Dansk Supermarked Groups kunder vælger papiret fra, vil det give en årlig, miljøvenlig besparelse på 32 ton bonpapir eller 7.500 kilometer hvis man ruller det hele ud.
For at fravælge papirkvitteringerne, skal man først og fremmest være tilmeldt elektroniske kvitteringer enten via MobilePay eller hos Storebox. Her kan man i sin MobilePay app eller hos Storebox aktivere "Kun elektronisk kvittering". På den måde sikrer man, at kasseapparaterne i Dansk Supermarked Groups butikker ikke udskriver en fysisk bon. Den modtager man i stedet elektronisk i sin MobilePay eller Storebox app få sekunder efter betalingen er gennemført i butikken.
Betalingsløsningen gør Danmark grønnere
Det er samarbejdet om elektroniske kvitteringer mellem Dansk Supermarked Group, Storebox og Danske Banks MobilePay, der nu udmønter sig i klare fordele for både miljø og kunder.
Direktør for E-commerce & Digital i Dansk Supermarked Group Kenneth Nielsen mener, at løsningen ikke blot vil gøre det nemmere og hurtigere at købe ind - den vil også gøre Danmark grønnere.
- Det her fuldender den digitale betalingsløsning, som vi har introduceret med MobilePay og Storebox. I det øjeblik betalingen med et kort eller en smartphone er godkendt, skal kunden blot tage sine varer og gå - for bonen ligger allerede på mobiltelefonen i lommen. Det gør det hurtigere at komme gennem kassen, og det kommer til at spare miljøet for rigtig meget unødvendigt printet bonpapir, fortæller han.
Kenneth Nielsen er overbevist om, at løsningen vil blive udbredt i store dele af detailhandlen, hvilket vil sikre en kæmpemæssig besparelse på bonpapir. Hvert år bruges knap en million ruller bonpapir alene i de 566 butikker, som Dansk Supermarked Group driver i Danmark. På landsplan gennemføres der over en milliard transaktioner i danske detailbutikker årligt, så her er potentialet for at spare papir også massivt.
Kvitteringsløsning præcis som kunden ønsker det
Det er også muligt at fravælge den grønne løsning og på den måde modtage både den elektroniske og den fysiske bon, hvis man ønsker det. Og har man valgt papirkvitteringer fra, så er der altid mulighed for at bede kasseassistenten printe kvitteringen alligevel, hvis man får behov for det.
- Det fede ved denne løsning er, at det er helt op til kunden selv, hvordan han eller hun vil have det. Der er rigtig mange fordele ved de elektroniske kvitteringer, fordi det er en sikker måde at opbevare kvitteringer på. De bliver aldrig væk, de falmer heller ikke, og man kan altid finde dem frem, uanset hvor man befinder sig, fortæller Kenneth Nielsen.
Kvitteringerne har samme gyldighed som papirboner og bliver lagret sikkert hos Storebox, hvor de for altid vil altid være tilgængelige på kundens smartphone enten via Storebox- eller MobilePay-appen.
I juni måned blev det muligt at tilmelde sig elektroniske kvitteringer via MobilePay og få dem vist direkte i appen. Det fik 250.000 danskere til at tilmelde sig løsningen, der understøttes af mere end 2.500 danske butikker i flere store kæder bl.a. Matas, Harald Nyborg, BR og Skoringen.
Muligheden for at modtage elektroniske kvitteringer via Storebox og MobilePay er gratis og tilgængelig for alle, som ønsker det. I øjeblikket modtager 440.000 danskere elektroniske kvitteringer.
Så meget kan der spares, hvis kunderne i Dansk Supermarked Groups butikker vælger elektronisk kvittering og siger nej tak til papir
Hvis 10 % af alle Dansk Supermarked Groups kunder fravælger en printet bon, giver det følgende besparelser:
-
93.543 stk. bonruller årligt
- 7.483 km bonrullestrimmel - svarende til turen fra København til Indiens sydligste del i fugleflugtslinje
- 31,62 ton papir
- 632 træer årligt
- Cirka 30 ton CO2 - svarende til seks flyveture rundt om jorden
Fakta om kvitteringer i Dansk Supermarked Group, MobilePay og Storebox
- Forbrugere kan tilmelde sig elektroniske kvitteringer enten via MobilePay-app, Storebox.com eller Storebox-app
- 2.500 danske butikker under en lang række større kæder understøtter elektroniske kvitteringer gennem Storebox og MobilePay - og flere er på vej
- 440.000 betalingskort/kunder i Danmark er tilmeldt elektroniske kvitteringer fra Storebox
- Storebox lever op til de højeste sikkerhedsstandarder, og kortdata opbevares i et PCI-certificeret miljø
- MobilePay anvendes af 2,3 millioner brugere og findes på to ud af tre smartphones
Fakta om bonpapir
- Der udskrives cirka seks millioner kvitteringer i Dansk Supermarked Groups danske butikker om ugen
- Thermopapir, som anvendes i langt de fleste butikker, fremstilles af træfibre fra primært sydamerikanske og nordeuropæiske træer, der dyrkes til formålet
Kontaktinformation
Dansk Supermarked Group: Maia Sejersen, kommunikationsafdelingen telefon 87 78 50 02
Danske Bank: Peter Kjærgaard, presseafdelingen telefon 25 42 42 02
Storebox: Jacob Aisen, direktør telefon 25 28 28 28
Fotos kan frit anvendes redaktionelt ved angivelse af fotograf Claus Sjödin
Kontakter
Group CommunicationDansk Supermarked Group
Tlf:8778 5002press@dsg.dkMads Hvitved GrandKommunikationsdirektør
Tlf:29 65 45 66mhg@dsg.dkBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Netto og Bilka vinder fornemme vegetariske priser27.11.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse
Bilka løber med førstepladsen i ‘Bedst-i-pris', når det handler om plantebaserede varer, mens Netto vinder ‘Årets plantebaserede discountsupermarked’. Kåringer, som Dansk Vegetarisk Forening står bag.
Nyt madspildspartnerskab skal redde 6,5 millioner måltider årligt26.11.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
FødevareBanken og Salling Group lancerer MadPlus – et landsdækkende initiativ til bekæmpelse af madspild med en ambition om at inkludere hele detailhandlen i Danmark fra 2026.
Nu åbner fremtidens føtex med stort fokus på måltidet og sundhed21.11.2024 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
I Kokkedal kan du nu opleve føtex’ helt nye koncept, der vil være standarden for fremtidens føtex. Kunderne vil opleve en butik, hvor måltidet og convenience er i højsædet, og hvor de første sundhedstiltag bliver præsenteret
Partnerskab afslører: Hver tiende kunde har forhøjet blodtryk29.10.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Siden foråret har Hjernesagen i samarbejde med Salling Group tilbudt kunderne gratis blodtryksmåling. Den første evaluering af projektet viser, at det har store perspektiver for folkesundheden, fortæller ekspert. Derfor bliver tilbuddet nu udvidet til flere butikker landet over.
Salling Group sætter fokus på søvn og mave i balance25.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere danskere oplever søvnbesvær og problemer med maven. Derfor lancerer Bilka og føtex nu et bredt sortiment af produkter og kosttilskud rettet mod den gode søvn og en mave i balance.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum