Drøm om at starte en virksomhed

Betalt samarbejde Siden pandemien startede har flere og flere valgt at starte deres egen virksomhed op, enten fysisk eller gennem internettet. Det er dog vigtigt at huske på, at det ikke er så lige til at starte op; der er nogle skridt, og det første du skal have, er en god ide. Derfor, før du starter din egen virksomhed, bør du afprøve din ide på enten familie eller venner, eller nogle som du ved ikke er bleg for at fortælle dig præcis, hvad de tænker.

Ved at dele din ide med andre, kan du få et fingerpeg om hvorvidt der er potentiale i din virksomhed eller ej.

Skridtene mod din egen virksomhed

Først og fremmest, efter du har introduceret din ide, skal du lægge en forretningsplan; hvordan vil du drive din virksomhed, hvordan vil du skabe opmærksomhed omkring den, og hvordan vil du udvikle den. Dette gælder både nu og fremadrettet. Hermed kan du skabe struktur omkring din virksomhed, og indsamle den relevante information omkring både mulige kunder og konkurrenter; det vil også hjælpe dig med bedre at træffe beslutninger, og samtidigt signalerer over for mulige investorer at du er seriøs omkring virksomheden.

Om end at der ikke er nogle formelle krav til virksomhedens navn, andet end at du ikke må bruge et navn der allerede er taget, du må eksempelvis ikke kalde din virksomhed for "Netto" eller "Føtex", bør dit navn være let og nemt at huske. Det må også gerne være nemt at stave til for mulige kunder, og selvfølgelig være relevant til din virksomhed.
Hvis du driver din virksomhed på et hobbyplan, og du ikke tjener mere end 50.000 kr. om året, behøver du ikke et CVR-nummer, men hvis du har intentioner om at kunne leve af din virksomhed, skal din virksomhed have et CVR-nummer, og hvis du vil gøre din virksomhed international, skal det være en LEI-kode.

LEI står for Legal Entity Identifier, og fungerer på samme måde som det danske CVR-system, der bruges til at identificere virksomheder og andre juridiske enheder. LEI er standarden i Europa og store dele af verdenen, og kan betragtes som værende et globalt CVR-nummer. På leiserive.dk vil du nemt kunne læse mere om hvordan du kan skaffe din LEI-kode.
Der er selvfølgelig flere skridt, og du skal eksempelvis være obs på skat og moms, og få skaffet relevante forsikringer, men så længe du har din LEI-kode på plads, er du godt på vej.

Skridtene mod din egen virksomhed

Din Tekstforfatter består af over 90 tekstforfattere. Vi har alle alle forskellige baggrunde, interesser og kompetencer på tværs af alder, køn og etnicitet. Alt dette giver os en særlig diversitet, som afspejles i det arbejde vi udfører. Det er grunden til at vi kan levere passionerede, målrettede og lidenskabelige tekster.