Drik gløgg med grøn samvittighed

Siden pantsystemet i sommer blev udvidet med juice- og saftprodukter, kan du nu også købe gløgg med pantmærke på. Det er din garanti for, at flasken bliver genanvendt til gavn for klimaet og jordens ressourcer.

Se efter pantmærket, når du køber gløgg. Så er du sikker på, at du kan få din pant retur, og at flaskerne bliver genanvendt til gavn for klimaet og jordens ressourcer.

Gløgg er smagen af jul og populært at drikke her i vintermånederne, hvor den kommer i mange varianter, både rød som hvid. 48 af dem er nu også med i pantordningen, så flasker, der har været gløgg i, kan blive genanvendt cirkulært.

”Denne jul har vi fået en ny grøn tradition. Alle danskere har nu mulighed for at få genanvendt deres gløgg-flasker til gavn for klimaet, når de panter. Det bidrager til en bæredygtig jul, når vi ved at genanvende sparer på jordens ressourcer”, siger vicedirektør og direktør for cirkulær økonomi i Dansk Retursystem, Heidi Schütt Larsen.

I sommer blev pantsystemet udvidet, så det også kom til at omfatte drikkevarer som juice og saft, og da gløgg oftest kategoriseres som saft, kan du fra denne jul købe gløgg-flasker med pantmærke på. Det betyder, at endnu flere flasker af plastik og glas kan blive genanvendt - og dermed blive til nye flasker med gløgg eller andre drikkevarer til næste år.

I alt 48 gløgg-produkter til både rød og hvid gløgg er nu del af pantordningen. Så husk at tjekke dine gløgg-flasker for pantmærket og pant dem her i december.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,8 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Presseinvitation: H.K.H. Kronprinsen åbner ny pantfabrik27.2.2020 14:23:17 CETPressemeddelelse

Det danske pantsystem er et af verdens bedste, hvor 9 ud af 10 flasker og dåser kommer retur. Hver dag kommer 3,8 mio. tomme dåser og flasker retur til Dansk Retursystems to fabrikker i Hedehusene og Løsning, hvor materialerne sorteres og sendes til genanvendelse. Dansk Retursystem er vokset ud af sine nuværende rammer i Hedehusene, og bygger ny, højteknologisk fabrik i Høje Taastrup. Den skal dels håndtere de stigende mængder pantemballager, og dels være med til at fremtidssikre det danske pantsystem. Hans Kongelige Højhed Kronprinsen, miljøminister Lea Wermelin og Høje-Taastrups borgmester Michael Ziegler deltager i den officielle åbning af den nye pantfabrik mandag den 9. marts. Kronprinsen vil forestå den officielle åbning, og der vil være taler af bestyrelsesformand Thomas Dalsgaard og miljøminister Lea Wermelin. Derudover vil Dansk Retursystems administrerende direktør Lars Krejberg Petersen vise de officielle gæster rundt på fabrikken. Pressen er velkommen til arrangementet og h

Resen Friskole vinder klimakonkurrence8.11.2019 10:10:00 CETPressemeddelelse

Det blev 4. klasse fra Resen Friskole i Struer, som vandt klimakonkurrencen Årets Panthelte. Klassen har arbejdet med miljø og genanvendelse i uge 44 og samlet tomme flasker og dåser. Præmien på 2000 kroner til klassekassen blev overrakt torsdag af naturformidler og tv-vært Sebastian Klein. Det er Dansk Retursystem, som står bag konkurrencen. De oplever, at børn ønsker at gøre en konkret forskel for miljø og klima.