Drik gløgg med grøn samvittighed

Siden pantsystemet i sommer blev udvidet med juice- og saftprodukter, kan du nu også købe gløgg med pantmærke på. Det er din garanti for, at flasken bliver genanvendt til gavn for klimaet og jordens ressourcer.

Se efter pantmærket, når du køber gløgg. Så er du sikker på, at du kan få din pant retur, og at flaskerne bliver genanvendt til gavn for klimaet og jordens ressourcer.

Gløgg er smagen af jul og populært at drikke her i vintermånederne, hvor den kommer i mange varianter, både rød som hvid. 48 af dem er nu også med i pantordningen, så flasker, der har været gløgg i, kan blive genanvendt cirkulært.

”Denne jul har vi fået en ny grøn tradition. Alle danskere har nu mulighed for at få genanvendt deres gløgg-flasker til gavn for klimaet, når de panter. Det bidrager til en bæredygtig jul, når vi ved at genanvende sparer på jordens ressourcer”, siger vicedirektør og direktør for cirkulær økonomi i Dansk Retursystem, Heidi Schütt Larsen.

I sommer blev pantsystemet udvidet, så det også kom til at omfatte drikkevarer som juice og saft, og da gløgg oftest kategoriseres som saft, kan du fra denne jul købe gløgg-flasker med pantmærke på. Det betyder, at endnu flere flasker af plastik og glas kan blive genanvendt - og dermed blive til nye flasker med gløgg eller andre drikkevarer til næste år.

I alt 48 gløgg-produkter til både rød og hvid gløgg er nu del af pantordningen. Så husk at tjekke dine gløgg-flasker for pantmærket og pant dem her i december.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,8 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Resen Friskole vinder klimakonkurrence8.11.2019 10:10:00 CETPressemeddelelse

Det blev 4. klasse fra Resen Friskole i Struer, som vandt klimakonkurrencen Årets Panthelte. Klassen har arbejdet med miljø og genanvendelse i uge 44 og samlet tomme flasker og dåser. Præmien på 2000 kroner til klassekassen blev overrakt torsdag af naturformidler og tv-vært Sebastian Klein. Det er Dansk Retursystem, som står bag konkurrencen. De oplever, at børn ønsker at gøre en konkret forskel for miljø og klima.

Verdensmålene kommer til Dianalund23.8.2019 07:42:00 CESTPressemeddelelse

Danmark for Målene handler om at udbrede kendskabet til verdensmålene i 48 byer i hele Danmark, og lørdag den 31. august kl. 10:00 - 14:00 besøger Danmark for Målene Dianalund Centret i Dianalund. Kom forbi og oplev Mikael Jarnvig, få en kop kaffe og prøv en tur i Dansk Retursystems interaktive udstilling, hvor du kan opleve, hvad der sker, når du har sendt din flaske eller dåse af sted til genanvendelse på båndet i flaskeautomaten. "Det handler om at gøre verdensmålene nærværende og relevante, så de kan blive omsat til konkrete handlinger i dagligdagen", siger Henrik Rud, der er direktør i Koncept Aarhus, som står bag Danmark for Målene. Dansk Retursystem, der driver det danske pantsystem, er med som partner på danmarksturneen. Miljøvirksomheden har en pavillon på Danmark for Målene-turnéen, hvor du blandet andet kan spille et pantspil og få mere information om, hvordan vi genanvender plast. "Man kan ikke redde klimaet alene ved at aflevere sine flasker og dåser, men hver enkelt flask