Drik gløgg med grøn samvittighed

Siden pantsystemet i sommer blev udvidet med juice- og saftprodukter, kan du nu også købe gløgg med pantmærke på. Det er din garanti for, at flasken bliver genanvendt til gavn for klimaet og jordens ressourcer.
Se efter pantmærket, når du køber gløgg. Så er du sikker på, at du kan få din pant retur, og at flaskerne bliver genanvendt til gavn for klimaet og jordens ressourcer.

Gløgg er smagen af jul og populært at drikke her i vintermånederne, hvor den kommer i mange varianter, både rød som hvid. 48 af dem er nu også med i pantordningen, så flasker, der har været gløgg i, kan blive genanvendt cirkulært.

”Denne jul har vi fået en ny grøn tradition. Alle danskere har nu mulighed for at få genanvendt deres gløgg-flasker til gavn for klimaet, når de panter. Det bidrager til en bæredygtig jul, når vi ved at genanvende sparer på jordens ressourcer”, siger vicedirektør og direktør for cirkulær økonomi i Dansk Retursystem, Heidi Schütt Larsen.

I sommer blev pantsystemet udvidet, så det også kom til at omfatte drikkevarer som juice og saft, og da gløgg oftest kategoriseres som saft, kan du fra denne jul købe gløgg-flasker med pantmærke på. Det betyder, at endnu flere flasker af plastik og glas kan blive genanvendt - og dermed blive til nye flasker med gløgg eller andre drikkevarer til næste år.

I alt 48 gløgg-produkter til både rød og hvid gløgg er nu del af pantordningen. Så husk at tjekke dine gløgg-flasker for pantmærket og pant dem her i december.

Erik Husfeldts Vej 1
2630 Taastrup

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,8 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.