Dramatisk fald i danskernes pensionsklager

I 2018 faldt antallet af pensionsklager til Ankenævnet for Forsikring med 25 pct i forhold til året før. Tendensen er den samme hos pensionselskabet Sampension.
Markant færre kunder klager over deres pensionsselskab viser en ny opgørelse. Foto: Sampension

Danskernes utilfredshed med deres pensionsselskab er styrtdykket. Blot 39 danskere valgte i 2018 at klage til Ankenævnet for Forsikring mod 55 året før. Det viser en frisk opgørelse fra ankenævnet.

Tendensen er den samme i Sampension, der i 2016 var genstand for seks kundeklager til Ankenævnet for Forsikring. I 2017 kom tre klager og sidste år kun to.

Når meget få af Sampension-fællesskabets kunder vælger at klage over den rådgivning og afgørelser, de får, er det resultatet af en målrettet indsats, fortæller kundechef John Hjort fra Sampension i Aarhus.

”Det er meget positivt, at kunderne for tredje år i træk sender et rekordlavt antal klager til Ankenævnet. Det er jeg meget tilfreds med, fordi vores dygtige rådgivere i det daglige gør rigtig meget ud af at give kunderne en nærværende og professionel rådgivning. Vi bestræber os samtidig på at beskrive vilkår og betingelser så enkelt og letforståelig som muligt, for pensionsbegreber kan være temmelig svære at forstå,” siger John Hjort.

Klager kan ikke helt undgås

John Hjort påpeger, at det ikke er realistisk helt at undgå klager.

”Vi kan aldrig undgå at enkelte kunder bliver utilfredse med os. Men vi kan gøre vores bedste, og det bekræfter både kundetilfredshedsmålinger og klagestatistikken, at vi gør. Jeg hæfter mig også ved, at vi får medhold i klagerne til Ankenævnet. Hvis vi ikke havde fået medhold, så havde vi et problem med kommunikationen til kunderne. Det lader ikke til at være tilfældet, og det glæder mig,” siger John Hjort.

Hviler ikke på laurbærrene

Sampension har ingen planer om at skære ned på indsatsen over for kunderne, nu hvor klagestatistikken for tredje år i træk sætter bundrekord.

”Nej, slet ikke. Vi skal altid fokusere på den gode kundeoplevelse. Målet er så få klager som muligt, og det kræver et vedholdende fokus på at hver enkelt kunde føler sig forstået og at kunderne kan forstå deres pensionsordning,” siger John Hjort.

Kundedirektør Ole B. Tønnesen, Sampension.
Direkte telefon 51 30 14 60.