Drager, Dværge og White Walkers: Danske Spil åbner odds på Game of Thrones

Med knap en måned til sæsonpremieren til den sidste sæson af Game of Thrones, åbner Danske Spil nu for odds på den populære HBO-serie.

Siden 2011 har man hvert år kunnet følge med i den populære fantasy-serie Game of Thrones og dermed i familiekrigene mellem Stark, Lannister og Targaryen. Men nu nærmer serien sig sin afslutning, når den 8. og sidste sæson får premiere d. 14. april amerikansk tid. For tredje sæson i træk har Danske Spil sat odds på en række udfald i den kommende sæson, og det er der en god grund til.

”Serien er omgærdet af så meget mystik og hemmelighedskræmmeri, at vi godt tør sætte odds på en serie, hvor kun den inderste kerne af de medvirkende, ved hvordan det ender. Vi har derfor givet vores oddssættere fri leg til at dykke ned og lave alle mulige og umulige væddemål, som vi håber kan give seerne lidt ekstra spænding undervejs,” siger Niels Erik Folmann, der er administrerende direktør i Danske Licens Spil, som er den del af Danske Spil, der bl.a. driver Oddset.

Dragerne og Targaryens

I sæson 7 blev det afsløret, at Jon Snow var en Targaryen, og det er netop også dette familieforhold, der er omdrejningspunktet for en række af de væddemål, som Danske Spils oddssættere har lavet. Her er det bl.a., om Jon Snow flyver på en drage, om han indgår ægteskab med Daenerys og om Jon Snow slår The Night King ihjel.

”At Jon Snow er en Targaryen, fik vi slået fast med syvtommersøm i sæson 7, og Targaryens er jo kendte for at indgå ægteskab med hinanden. Vi så ligeledes i den seneste sæson, at Jon og Daenerys var svært glade for hinanden og allerede indgår i alliance. Derfor giver vi odds 3,50 på, at de indgår ægteskab med hinanden i løbet af sæson 8,” siger Mathias Reimer Larsen, der er oddssætter i Danske Spil, og tilføjer:

”Alliancen bliver skelsættende for, om menneskene kommer til at besejre The White Walkers, og derfor giver vi odds 2,25 på, at Jon Snow slår The Night King ihjel. Det svarer til, at der er omkring 40 % sandsynlighed for, at det udfald sker.”

At Jon Snow er en Targaryen, betyder, at Danske Spils oddssættere spår, at han kommer til at flyve på en drage i løbet af sæson 8. Her er de så sikre, at de giver odds 1,30.

”En anden person, som vi er i tvivl om, om er en Targaryen, er Tyrion Lannister. Vi så i sæson 6, at han kunne røre en drage, og det må betyde, at han er en Targaryen. Vi giver derfor pengene næsten to gange igen, hvis han kommer til at flyve på en drage,” siger Mathias Reimer Larsen.

Danskerne i Game of Thrones

Igennem tiden har der været flere danske medvirkende i Game of Thrones i form af Dar Salim, Frank Hvam, Nikolaj Coster-Waldau, Pilou Asbæk og Birgitte Hjorth Sørensen. Og sidstnævnte kunne meget vel vende tilbage i den sidste sæson af Game of Thrones.

”Birgitte Hjort Sørensens karakter Karsi havde en 20 minutter lang levetid, inden hun blev slået ihjel af en flok White Walkers. Hun blev senere genoplivet som netop en White Walker, så det store spørgsmål er, om vi kommer til at se hende i den rolle. Det giver vi odds 30 på,” lyder det fra oddssætteren.

Frank Hvam er nok den mest overraskende, danske optræden, der har været i serien, og tror man, at han optræder i sæson 8, er der odds 75 at hente, mens hans gode ven Casper Christensen giver odds 100.

Hvem ender på tronen?

Det store spørgsmål, der skal besvares i sæson 8 af Game of Thrones er, hvem der sidder på tronen, når sæsonen er slut. Og her er manges favorit Jon Snow. Ser man dog på oddserne og oddssætternes favorit, så er det en helt anden, der er tale om.

”Vi åbnede dette spil i januar, og den flest har spillet på, er Bran Stark. Der florerer rygter om, at Bran Stark er The Night King, og vi ved også, at George RR Martin (seriens skaber) ikke har været bange for at slå afholdte personer ihjel. Så hvem ved? Måske ender det med, at Bran Stark sidder på tronen, når sæsonen er slut.”

For yderligere information, kontakt Danske Spils pressetelefon på 30 85 17 85