WWF Verdensnaturfonden

Drabelig ny tendens: Elefanter bliver slagtet for deres hud

Lige nu oplever man i Sydøstasien en voldsom stigning i krybskytteri på vilde elefanter. De bliver slået ihjel og flået for deres hud, fordi især kinesere bruger huden som naturmedicin i cremer og mod maveproblemer. Den nye tendens er opfundet af krybskytter for at tjene penge, vurderer WWF.
Elefanterne i Myanmar er truet af krybskytter, der flår dem for deres hud.

Modsat de afrikanske elefanter, hvis stødtænder længe har været eftertragtede på det illegale marked, har de asiatiske elefanter ikke på samme måde været attraktive for krybskytter. Men nu melder særligt det sydøstasiatiske land, Myanmar, om en voldsom udvikling i tilfælde af dræbte og flåede vilde elefanter.

Tal fra landets skovmyndighed viser, at der i 2010 var fire tilfælde af flåede elefantkroppe fundet i naturen. I 2017 lå det tal på 59. Den nye tendens er drevet af en stigende efterspørgsel fra især Kina, hvor et marked for elefanternes hud er opstået. Kineserne køber huden i hele stykker eller pulverform for at bruge den som naturmedicin.
Det får nu WWF Verdensnaturfonden til at råbe vagt i gevær. Der skal sættes ind overfor problemet i Myanmar, inden det er for sent.

”Nedslagtningen af elefanterne i Myanmar skal stoppes øjeblikkeligt. De her fantastiske dyr bliver flået på fuldstændig makaber vis. Og fordi det er huden, man er ude efter, og ikke kun hannernes stødtænder, så er hele elefantfamilier – far, mor og unger – i farezonen for at blive dræbt. Det er ganske enkelt forfærdeligt. Vi har brug for ressourcer til at uddanne flere rangers, som kan stå imellem krybskytterne og elefanterne. Og vi har brug for GPS-sendere, så vi kan holde øje med, hvor elefanterne er og beskytte dem, når krybskytterne kommer frem,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden

Myndighederne i Myanmar estimerer, at der er mellem 1400 og 2000 vilde asiatiske elefanter tilbage i landet. Fortsætter nedslagtningen i samme tempo, er elefanterne for alvor truet. Og det er der desværre stor risiko for, at den gør. Det viser erfaringer fra andre lande, hvor pludselige stigninger i krybskytteri er sket. I Sydafrika havde man eksempelvis 13 tilfælde af krybskytteri på næsehorn i 2007, mens tallet var steget til svimlende 1.215 tilfælde blot syv år senere. Det er en stigning på over 9.000 procent.

Al erfaring peger dog samtidig på, at netop GPS-sendere på de truede dyr og et veludviklet netværk af rangers til at beskytte dyrene samt oplysningskampagner gør en forskel, når man skal bremse en udvikling som den, der udspiller sig i Myanmar lige nu.

Bruges i cremer
Den nye tendens er skabt af kriminelle bander, der står bag handlen med truede dyr, vurderer WWF Verdensnaturfonden. Handelsmænd bag de kriminelle netværk er særdeles jaget af regeringer og internationalt politi i dag. Det gør den illegale handel med dyr sværere, og derfor finder de hele tiden nye dele fra dyr, som kan markedsføres.

Lige nu er det elefanthud, der markedsføres som en altafgørende ingrediens i cremer mod hudsygdomme som psoriasis, eksem og tør hud samt til at kurere maveonder. Huden sælges i lukkede chatfora på internettet, hvor et kilo hud går til 1.215 danske kroner, mens et kilo i pulveriseret elefanthud koster 2.720 danske kroner. De høje priser gør det attraktivt for nogle lokale i Myanmar at indgå i den illegale handel med dyr, mener WWF.

”Det er jo et absurd marked, der alene er opstået, fordi kriminelle har skabt en hype omkring et ulovligt produkt for at tjene penge. Og som konsekvens lider elefanterne en pinefuld og stiltiende død. Det skal stoppes. Vi vil nu engagere lokalbefolkningen i bevaringsarbejdet, så de kan se fordelene ved at bevare elefanterne og også få adgang til andre indtægtskilder end dem, der er forbundet med elefanternes hud," siger Bo Øksnebjerg.

Udover at uddanne rangers og engagere lokale i bevaringsarbejdet er WWF desuden i dialog med samarbejdspartnere og politikere i både Myanmar og Kina om at sætte en stopper for nedslagtningen af elefanterne.

Elefanterne i Myanmar er truet af krybskytter, der flår dem for deres hud.
En afskåren snabel fra en flået elefant hænger i junglen
Et udvalg af elefantprodukter som især kinsere efterspørger på det illegale marked.
Hudstykker fra flåede elefanter i Myanmar.
Bo Øksnebjerg, Generelsekretær i WWF Verdensnaturfonden, i felten.

Information om WWF Verdensnaturfonden

WWF Verdensnaturfonden

Følg pressemeddelelser fra WWF Verdensnaturfonden

Flere pressemeddelelser fra WWF Verdensnaturfonden

Pindsvinets levesteder forsvinder, men danskerne kan hjælpe dem25.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks pindsvin mangler levesteder, og det får dem til at søge ind i den bynære natur og i danskernes haver. I april og maj vågner pindsvinene fra vinterdvale, men med fem gode råd kan danskerne hjælpe de fredede dyr i egne haver. Bag rådene står WWF Verdensnaturfonden og pindsvineforsker Sophie Lund Rasmussen, der med støtte fra Nordea-fonden står bag Danmarks pindsvinetælling i august.