Aarhus Universitet: Arts

DPU-professor Jeppe Bundsgaard med i ekspertgruppe for de nye Nationale Færdighedstest

Del
Fra skoleåret 2026/27 indføres de nye Folkeskolens Nationale Færdighedstest, der skal erstatte de omdiskuterede nationale test. Børne- og undervisningsministeriet har udpeget Jeppe Bundsgaard, professor ved DPU, Aarhus Universitet, som medlem af den ekspertgruppe, der skal udarbejde faglige anbefalinger for de kommende test.

Jeppe Bundsgaard har gennem en årrække forsket indgående i de oprindelige nationale test og udgav i 2019 sammen med Svend Kreiner rapporten ’Undersøgelse af De Nationale Tests måleegenskaber’.

I Børne- og undervisningsministeriets ekspertgruppe skal han som professor i danskfagets didaktik ved DPU være med til at sikre, at de nye Folkeskolens Nationale Færdighedstest og de frivillige test kan indgå meningsfuldt i lærernes arbejde med at støtte elevernes læseudvikling.

”De nationale test viste sig at være problematiske, både i forhold til hvad de testede, og hvordan de testede. Der er et politisk ønske om, at de nye Nationale Færdighedstest både kan bruges som pædagogisk redskab og som instrument i de forskellige ledelseslags værktøjskasser. Der venter derfor ekspertgruppen en stor opgave med at løse den gordiske knude, og det bliver et spændende arbejde,” siger Jeppe Bundsgaard.

Folkeskolens Nationale Færdighedstest og de frivillige test skal fra skoleåret 2026/27 erstatte de tidligere nationale test og de nuværende Folkeskolens Nationale Overgangstest.

Ekspertgruppen, der består af 18 personer, skal udarbejde anbefalinger til at fastlægge de faglige rammer for de nye test. Den er sammensat af lærere, en skoleleder, en forvaltningsrepræsentant, en skoleelev samt forskere med viden om test, evaluering, psykometri og fagdidaktik. Ekspertgruppen afleverer sine anbefalinger i august 2023.

Læs mere om ekspertgruppen og de nye nationale færdighedstest på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside

Kontakter

Jeppe Bundsgaard, professor ved DPU, Aarhus universitet
T: 31 19 26 07
E: jebu@edu.au.dk

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet. 

DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Trivselsfremme i skolen kræver helhedsorienteret indsats19.4.2024 10:08:16 CEST | Pressemeddelelse

Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at vi løfter blikket fra enkeltelever og anlægger et helhedssyn på trivsel, og at skolerne i deres arbejde med at fremme trivsel altid tager udgangspunkt i de konkrete elever i den konkrete skole.

Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse

Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.

Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse

I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.

Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse

Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye