Aarhus Universitet: Arts

DPU og NCS lancerer ’Pædagogisk indblik’: Forskningsviden bliver hverdagskost for praktikere

Del
Quick fixes, enkle opskrifter og overfladiske koncepter er ikke vejen frem, hvis vi vil udvikle pædagogisk praksis. Det er et dynamisk samspil mellem praksis og forskningsviden til gengæld. Med ’Pædagogisk indblik’ tager DPU, Aarhus Universitet og Nationalt Center for Skoleforskning (NCS Dagtilbud & Skole) et nyt skridt for at gøre forskningsviden anvendelig og tilgængelig for lærere, pædagoger, skole- og dagtilbudsledere og alle andre, der arbejder med pædagogik og uddannelse i hverdagen.

Fra september 2019 udgiver DPU, Aarhus Universitet en serie forskningsoversigter under titlen ’Pædagogisk indblik’: Korte, gratis e-bøger med oversigter over forskningsviden om aktuelle emner inden for dagtilbud, grundskole, ungdomsuddannelse og videregående uddannelse.

”Det sker vel at mærke i en form, der er til at arbejde med for lærere, pædagoger, ledere, konsulenter, beslutningstagere, forvaltninger og alle andre, der beskæftiger sig med pædagogik eller uddannelse i praksis. Pædagogisk indblik er skrevet direkte til dem. Vi vil gerne tilbyde dem et overblik over den eksisterende forskningsviden om matematikundervisning, inklusion, børns leg i dagtilbud, elevtrivsel i gymnasiet, for blot at nævne nogle få eksempler, så de reelt får en mulighed for at bruge denne viden til at videreudvikle praksis,” siger Helle Plauborg, lektor ved DPU, Aarhus Universitet og projektleder for Pædagogisk indblik.

Forskningsviden skal bruges

Med Pædagogisk indblik vil DPU, Aarhus Universitet og Nationalt Center for Skoleforskning løfte forskningen ind i den pædagogiske praksis, så den kan være med til at styrke trivsel og læring fra vuggestue til universitet.

”Det er afgørende for os, at forskningsviden når bredt ud og kommer samfundet til gode. Forskning i pædagogik og uddannelse har stor betydning for de allerfleste borgere. Pædagogisk indblik viser spændvidden i de måder, forskningen griber et tema an på, og dermed både den konsensus og de forskelle i perspektiver og resultater, der præger forskningen på de forskellige områder. Quick fixes, enkle opskrifter og overfladiske koncepter om, hvad der virker, er ikke vejen frem, hvis vi vil udvikle pædagogisk praksis. Det er et dynamisk samspil mellem pædagogisk praksis og forskningsviden til gengæld. Med Pædagogisk indblik giver vi et stærkt bud på, hvordan det kan foregå,” siger Claus Holm, leder af DPU, Aarhus Universitet.

Pædagogisk indblik giver ikke bare et overblik over, hvad vi ved om et bestemt tema – men også et indblik i, hvad det er for præmisser og grundantagelser, denne viden bygger på. Dermed får læserne mulighed for at dykke ned i forskningen og selv tage stilling til den.

”Blandt ledere og medarbejdere i pædagogiske institutioner er der et stort ønske om at styrke praksis gennem teori og forskningsviden. Men mængden af relevant forskning om de enkelte pædagogiske temaer og problemstillinger er ofte stor og kan virke uoverskuelig. Det kan derfor være fristende at vælge de hurtige svar og nemme løsninger. Men der er ingen nemme løsninger på pædagogiske problemstillinger. Pædagogisk indblik viser den kompleksitet, der gør sig gældende i alle spørgsmål om pædagogik, didaktik og uddannelse, men gør det samtidig muligt for læserne at navigere i denne kompleksitet og få det overblik, der skal til, for at viden faktisk kan berige praksis uden at forsimple den,” siger Christian Christrup Kjeldsen, leder af Nationalt Center for Skoleforskning og vice-institutleder for forskning på DPU, Aarhus Universitet.

Dialog mellem forskere og praktikere

Pædagogisk indbliker en ny form for forskningsformidling, der er båret af dialog mellem de forskere, der laver oversigterne, og de praktikere, der efterspørger forskningsviden.

”Dialog i forhold til, at temaerne for oversigterne aftales mellem forskerne, praktikere og de faglige organisationer. Men også dialog i forhold til, at Pædagogisk indblik ikke blot leverer fiks og færdig forskningsviden til praksis, men tværtimod inviterer læserne til at tænke over og tænke videre med den forskningsviden, de får overblik over og indblik i. Pædagogisk indblik giver det løbende arbejde med at finde gode svar på praktiske pædagogiske problemstillinger et stærkere fundament af forskningsviden,” siger Helle Plauborg.

Fakta

Forskningsoversigterne ’Pædagogisk indblik’ udgives af DPU, Aarhus Universitet og Nationalt Center for Skoleforskning i samarbejde med Aarhus Universitetsforlag.

Hver forskningsoversigt giver et overblik over den eksisterende skandinaviske og internationale forskning inden for et bestemt tema. Den inviterer – bl.a. via arbejdsspørgsmål – læserne til at diskutere og tage stilling til de spørgsmål og svar, forskningen peger på – og giver samtidig et indblik i de forudsætninger, forskningsresultaterne bygger på. 

Temaerne for ’Pædagogisk indblik’ er udvalgt i samarbejde med praktikere fra hele den pædagogiske verden uddannelsesverdenen, bla. via de advisory boards, der er knyttet til hvert af de fire områder, forskningsoversigterne omhandler: dagtilbud, grundskole, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.

De enkelte oversigter er skrevet af forskere fra DPU, Aarhus Universitet, der selv forsker i det emne, oversigten omhandler.

Den første forskningsoversigt, ’Undervisningsforstyrrende uro i skolen’ af Helle Plauborg, udkommer 30. september 2019.

Læs mere om ’Pædagogisk indblik’, hent forskningsoversigten om undervisningsforstyrrende uro og lyt til podcast:

http://dpu.au.dk/pædagogiskindblik

Kontakter

Helle Plauborg, lektor ved DPU, Aarhus Universitet, og projektleder for Pædagogisk indblik
E-mail: hepl@edu.au.dk
Mobil: 25482845


Claus Holm, leder af DPU, Aarhus Universitet
E-mail: clho@edu.au.dk
Mobil: 26885600


Christian Christrup Kjeldsen, leder af Nationalt Center for Skoleforskning og vice-institutleder for forskning på DPU, Aarhus Universitet
E-mail: kjeldsen@edu.au.dk
Mobil: 51370188

Links

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



DPU, Aarhus Universitet (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Trivselsfremme i skolen kræver helhedsorienteret indsats19.4.2024 10:08:16 CEST | Pressemeddelelse

Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at vi løfter blikket fra enkeltelever og anlægger et helhedssyn på trivsel, og at skolerne i deres arbejde med at fremme trivsel altid tager udgangspunkt i de konkrete elever i den konkrete skole.

Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse

Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.

Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse

I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.

Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse

Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye