Dollargrin for millioner på auktion

Sjællandsk ejendomsmægler samlede på luksusbiler hele sit liv, og efterlod ved sin død over halvtreds pragtfulde køretøjer, som boet nu sætter på auktion den 30. august 2022.
Den store Cadillac fra 1958 var før direktionsvogn for Barsebäcks ledelse, men kom tidligt ind i Henning Meyers samling – og arvingerne kan stadig huske køreturene med farmand i den store bil, der har plads til ni voksne

Samlingen er resultatet af tidligere ejendomsmægler i Slagelse Henning Meyers livslange passion for skinnende lak, blank chrom og spektakulære former, og han brugte megen tid, hjerteblod og penge på at finde, købe og vedligeholde de mange dyre biler. Da han afgik ved døden i 2019 stod arvingen Marie Therese Meyer ved en skillevej: Hun havde på den ene side mange gode erindringer helt fra barnsben om turen med faderen i forskellige skinnede luksusbiler – men det kræver mere end blot almindelig bilinteresse at holde så stor en bilsamling vedlige.

(billede 1)

I samråd med familien tog hun derfor den svære beslutning at sælge faderens livsværk, og det bliver Campen Auktioner i Randers, der får opgaven. 30. august svinger auktionarius Finn Campen hammeren over de mange køretøjer, og det glæder han sig til: ”Vi har igennem årene fundet og solgt en del store bilsamlinger, men Henning Meyers her er simpelthen den bedste jeg har set”.

En af perlerne i samlingen var Amerikas dyreste og mest avancerede bil i 1958, en Cadillac Eldorado Brougham fra 1958, og den kan også blive auktionens mest indbringende bil: ”Der er kun lavet 704 af dem, og de var simpelthen en opvisning i alt hvad der kunne lade sig gøre i bilverdenen dengang, og derfor er de meget eftertragtede blandt samlere i dag”, fortæller Finn Campen.

(billede 2)

Den dyre Cadillac var reelt Amerikas bud på en konkurrent til Rolls-Royce, og sådan én fandt Henning Meyer også til sin samling – endda et eksemplar, der måske har tilhørt countrydronningen Dolly Parton, der udmærket kan have siddet og tronet i det mørkerøde læder og nydt den store luksuskrydser af en Phantom, der er en af de få britiske biler i samlingen. Men der er faktisk en anden side af Henning Meyers bilinteresse, for mest de store luksusbiler dominerer, så samlede han i den helt modsatte ende af skalaen også på mikrobiler fra halvtredserne.

(billede 9)

Hvis man tror at de er virkelig små kabinescootere også koster virkelig små penge, så kan det godt være man skal tro om igen: De er nemlig også blevet meget populære blandt samlere, og de dyreste af dem koster i dag som en fuldblods amerikanerbiler.

Til gengæld kan man som byder den 30. august håbe på det bedste, for der er ingen mindstepriser på bilerne, der alle sælges for det højeste bud. Dermed er der altså reelt en chance for at gøre et kup. Og sådan en chance ville Henning Meyer ikke selv havde ladet gå fra sig.

(Billede 10)

BILLED-TEKSTER

billede 1:

billede 2:
Biler for millioner: Bagerst til venstre den Cadillac Eldorado, der var Amerikas dyreste bil i 1958, i midten en Dodge Coronet i den skønneste farve og stand og ved siden af en Chevrolet Impala med ekstrastor motor. I forgrunden en Excalibur med forgyldte instrumenter og meget mere. Alle sælges for højeste bud den 30. august

billede 3:
Verdens nok mest berømte kølerfigur. Og det på en model Phantom, der måske har tilhørt Dolly Parton. Rødt læderindtræk har nok passet hende fint.

billede 4:
Den seks meter lange Cadillac var Amerikas dyreste bil i 1958 – og den sjældne luksusbil bliver måske også auktionens dyreste.

billede 5:
Henning Meyer var nok en samler, men han var også forretningsmand - og det vidner hans håndskrevne budskab her om.

billede 6:
De fleste af bilerne er renoverede, men den røde Lincoln Town Car her står fuldstændig som den trillede ud af fabrikken i 1979

billede 7:
Dollargrin så langt øjet rækker, og at de sælges uden mindstepriser kan nok sætte gang i drømmene hos mange

billede 8:
Bag rattet af sin Cadillac Fleetwood har Henning Meyer kunnet side og beundre hele sin samling - men nu skal bilerne videre til nye ejere

Billede 9:
Mikrobiler var en anden af Henning Meyers passioner, og selvom de er meget mindre, så er de ikke nødvendigvis meget billigere: Også de små kabinescootere fra halvtredserne er nemlig blevet meget populære i dag.

Billede 10:
Over halvtreds fine samlerkøretøjer søger nye ejere, og det finder de den 30. august på auktion i Randers.

Biler for millioner: Bagerst til venstre den Cadillac Eldorado, Brougham der var Amerikas dyreste bil i 1958, i midten en Dodge Coronet i den skønneste farve og stand og ved siden af en Chevrolet Impala med ekstrastor motor. I forgrunden en Excalibur med forgyldte instrumenter og meget mere. Alle sælges for højeste bud den 30. august

Campen Auktioner A/S er et af Danmarks mest alsidige auktionshuse. Vi påtager os alle former for auktioner og går seriøst til sagen uanset opgavens størrelse.

Vi har erfaring med mange typer auktioner, herunder maskinauktioner, hesteauktioner, konkursauktioner og store flytteauktioner. Endvidere holder vi flere gange årligt vores store specialbilauktioner.