Dobbelt ministerbesøg i MENY Hjørring

Købmand Henrik Svanhede bød finansminister Kristian Jensen og skatteminister Karsten Lauritzen velkommen til en rundvisning i Vendsyssels største fødevaremarked

Henrik Svanhede er ikke bare en passioneret købmand i Vendsyssels største fødevaremarked. Han kalder sig også gourmet og feinschmecker og fortæller gerne kunderne i MENY Hjørring, at han er en lækkermund, som forstår at værdsætte god mad og drikke. Hvad kunderne sætter pris på og giver ”madarbejderne” den bedste mulige rollemodel.

Rygtet om den nordjyske livsnyder med en lang karriere som slagter bag sig er nået helt til Christiansborg og ind i ministerkontorerne. Mandag formiddag besøgte to af regeringens ”egne købmænd” købmanden i Vendsyssel for at høre om visionerne for hele Danmarks fødevaremarked med udgangspunkt i Vendsyssel.

Finansminister Kristian Jensen og skatteminister Karsten Lauritzen var imponerede over at se det højprofilerede nordjyske supermarked.

- Det viser, at Danmark er besjælet med godt købmandskab, som giver vækst, job og udvikling også i mindre bysamfund og større provinsbyer som her i Hjørring, siger Kristian Jensen.

Med 120 medarbejdere på lønningslisten kunne skatteminister Karsten Lauritzen på statshusholdningen vegne glæde sig over, at købmanden med sit engagement bidrager positivt både lokalt og nationalt.

- Det er dejligt at se, at der skabes gode arbejdspladser – både for unge og ældre gourmeter her i Nordjylland. Stærke købmænd og supermarkeder er med til at give mange unge en god start på arbejdslivet, og det har vi brug for – især her i det nordjyske, siger skatteminister Karsten Lauritzen.

I 2014 vandt købmanden i Hjørring Tuborgfondets Retail Award 2014. Det var året før, at købmænd over alt i landet gik sammen om at lancere MENY som Danmarks nye fødevaremarked med et budskab om, at ”vi holder af mad”.

Prisen til Henrik Svanhede blev motiveret med, at han med ”sin passion og sans for nytænkning har vist, at et højprofil supermarked sagtens kan drives i udkants-Danmark”.

Supermarkedet i Hjørring kan næste år fejre 45 år med fokus på forkælelse af kunderne med et bredt sortiment af dagligvarer suppleret med håndplukkede delikatesser, økologiske varer samt specialiteter fra alverdens producenter.

På turen rundt i butikken kunne de to ministre opleve nogle af de bedste ingredienser fra MENY-konceptet, hvor der er fokus på betjente afdelinger i fisk, ost, slagter og delikatesse.

DSKs adm. direktør John Wagner håber, at de to ministre med besøget fik en større forståelse for, hvad godt købmandskab med lokal forankring betyder for sammenhængskraften i Danmark:

- Henrik Svanhede formår med sin passion og engagement at drive et supermarked, som er blevet et fyrtårn for Vendsyssel. Det er vores opgave som brancheorganisation er sikre de bedste mulige rammevilkår for at drive dette gode købmandskab til glæde og gavn for det lokale. Derfor siger vi, at vi passer godt på den danske købmand, hvad politikerne også bør gøre for at bevare et Danmark i balance.