Danmarks Naturfredningsforening

DN: Havplan afspejler ikke havets dybe krise - men har lovende tiltag

Aftalen om Danmarks havplan viser ikke vejen ud af den krise, som det danske hav står i med ødelagt havnatur og svigtende fiskebestande. Lovende tiltag som 10 pct. strengt beskyttet hav og trawlfrie områder peger dog i den rigtige retning, lyder det fra Danmarks Naturfredningsforening.

Foto: Claus Garde Bergmann

Regeringen har netop indgået en aftale med Folketingets partier om Danmarks første havplan. Den løser desværre ikke havets krise, mener DN:

– Regeringens havplan afspejler på ingen måde alvoren i den dybe krise, der har ramt det danske hav med store ødelagte områder og forsvundne fisk. Partierne udenfor regeringen er lykkes med at hæve regeringens meget lave ambitioner for naturbeskyttelse. Men det er vigtigt, at arbejdet for en stærkere beskyttelse og genopretning af havnaturen fortsætter de kommende år og ikke stopper med aftalen her, siger Maria Reumert Gjerding, præsident i Danmarks Naturfredningsforening.

Flere af partierne udenfor regeringen har presset på for at hæve ambitionerne for strengt beskyttede havområder. Ifølge aftalen om havplanen skal 10 pct. af det danske hav være strengt beskyttet i 2030, og den beslutning vækker stor glæde hos Danmarks Naturfredningsforening:

– Det er utrolig vigtigt, at partierne udenfor regeringen har presset på for, at 10 pct. af det danske hav nu bliver strengt beskyttet. Det har DN kæmpet hårdt for, og vi glæder os over beslutningen. Det bør dog træde i kraft meget hurtigere og beskytte mod alle aktiviteter. Men nu kan arbejdet med at udpege vores værdifulde naturområder under havoverfladen gå i gang, og det er godt for vores kriseramte hav, udtaler præsidenten.

Ifølge aftalen om havplanen skal i alt 30 pct. af det danske havareal være beskyttet hav. Men det er kun i de 10 pct. strengt beskyttet hav, at skadeligt fiskeri som bundtrawl og muslingeskab bliver forbudt. I de resterende 20 pct. såkaldt beskyttet hav kan fiskeriet fortsætte. Det giver ingen mening, mener præsidenten for Danmarks Naturfredningsforening.

– Det er hovedrystende, at havplanen tillader fiskeri med bundslæbende redskaber og andre skadelige aktiviteter i de fleste 20 pct. beskyttede havområder. Det bør laves om, så vores havbund og havnatur som minimum får fred for bl.a. ødelæggende bundtrawl og muslingeskrab i det, vi kalder beskyttet hav, lyder det fra Maria Reumert Gjerding.

Partierne udenfor regeringen har fået med i havplanen, at der skal udlægges flere trawlfrie havområder i Danmark, og det er godt mener DN:

– Vores havnatur og fiskebestande har brug for store sammenhængende områder, hvor der ikke bliver fisket med skadelige redskaber som bundtrawl og muslingeskrab. De trawlfrie havområder, der er kommet med i havplanen, bør være første skridt til at få gennemført et trawlfrit Bælthav, som det tidligere er blevet besluttet, siger Maria Reumert Gjerding.

Ifølge aftalen om havplanen skal den være såkaldt økosystembaseret, dvs. de samlede aktiviteter skal holdes indenfor havets bæreevne, hvilket havplanen ikke gør nu.

– Det er vigtigt, at når havplanen bliver genbesøgt næste år, at man indarbejder ny viden og retter havplanen til, så den bliver økosystembaseret, som loven kræver, siger Maria Reumert Gjerding.

Claus Garde BergmannPresseansvarlig for hav og fiskeriDanmarks Naturfredningsforening

Tlf:61782480claus@dn.dk

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Naturfredningsforening