DM-ugen vender retur med ni nye sportsgrene

Der er lagt op til en uforglemmelig sportsoplevelse, når DM-ugen vender retur til Aalborg den 22.-25. juni. Over 2.500 atleter i flere end 35 sportsgrene skal dyste om 200 danske mesterskaber. Ni sportsgrene er med for første gang - heriblandt beachvolleyball, bueskydning og golf.

DM-ugen fik sin debut i 2022 og blev en kæmpe succes, der er kommet for at blive. Det var her sprinteren, Kojo Musah, vandt finalen i 100-meter-løb, Cecilie Uttrup nappede guldet i enkeltstart og Thea Blomsterberg svømmede sig til flere guldmedaljer i bassinet. Alt sammen i den samme by, i de samme dage, foran hundrede tusind tilskuere.

Strandfest på kajen
I 2023 får sportsgrene som cykling, atletik og svømning selskab af blandt andet beachvolleyball, der udover at medbringe de absolut bedste danske beachvolleyspillere også inviterer til en sportslig strandfest, der i den grad vil få den centrale plads ved havnen til at koge over.

”En af de ting, der er så mega attraktivt ved beachvolley er, at vi kommer med en fest og et show. Det er en sportsgren med larm på sidelinjen, larm på banen og høj musik. Atleterne på banen laver fede ting, råber og er tændte. Vi glæder os helt vildt meget til at vise folk, hvad beachvolley kan. Vi glæder os til at dele vores kærlighed for sporten med alle de andre, der også er i Aalborg,” fortæller Cecilie Køllner Olsen, der vandt sølv ved DM 2022. Hun har i alt deltaget i 12 danske mesterskaber og har vundet guld fire gange.

De øvrige otte nye sportsgrene er bueskydning, faldskærm, golf, kickboxing, kørestolsfodbold, petanque, skydning og triatlon.

Uventede oplevelser
DM-ugen kårer over 200 danmarksmestre og er en buffet af sport. Her blander olympiske idrætsgrene sig med mere ukendte sportsgrene, der kan levere oplevelser, der aldrig ryger i glemmebogen. I 2023 kan publikum blandt andet glæde sig til at opleve bueskydning på helt tæt hold, når recurvebuen spændes og pilene skærer gennem luften med flere hundrede meter i sekundet. Det sker, når finalerne rykkes til havnen, hvor også sidste års store publikumssucces, udspring fra Limfjordsbroen, gentages. Udover havneområdet vil flere end 15 venues være i brug, når godt 2.500 atleter dyster om DM-guldet.

Fakta om DM-ugen 2023

• Aalborg den 22.-25. juni
  • + 35 sportsgrene
  • + 100 discipliner
  • + 200 medajlesæt
  • + 2.500 atleter og officials
  • 31 specialforbund
  • Se mere på dmugen.dk

Følg med live eller på DR
De mange danmarksmesterskaber i Aalborg kan opleves helt gratis fra 22.-25. juni – enten live eller når DR igen i år dækker begivenheden på DR1, DR2 og DRTV samt i Liga på P4.

Hvad er DM-ugen?
DM-ugen er et nyt og stort sport-event, som viser og hylder det bedste fra dansk eliteidræt. Et slags mini-OL på dansk grund.

Bag eventet står DIF - i tæt samarbejde med de mange specialforbund - og værtsbyen Aalborg, der også dannede rammen om DM-ugen 2022. DR er mediepartner på eventet.

Sportsgrene, der deltager i DM-ugen

Yderligere kommentarer

Hans Natorp, formand for DIF, 31444015

Mads Bang Aaen, projektleder for DM-ugen, 28977842

Thomas Kastrup-Larsen, Borgmester i Aalborg Kommune – via presseansvarlig Line Christensen, 25201620

Jes Lunde¸ Rådmand for Sundhed og Kultur - via presseansvarlig Anders Larsen, 3199 0811

DM-ugen 2022. High-diving fra Limfjordsbroen i Aalborg. Foto: Michael Bo Rasmussen. Må benyttes ved omtale af DM-ugen.
Download
DM-ugen 2022. Længdespring på Honnørkajen i Aalborg. Foto: Lars Møller. Må benyttes ved omtale af DM-ugen.
Download
Beachvolleyball er ny sportsgren til DM-ugen 2023. Foto: Flemming Patulski Nielsen. Må benyttes ved omtale af DM-ugen.

Footer