DM i Skills: Makkerpar lærte hinanden at kende for få uger siden, nu er de danmarksmestre

Brolæggereleverne Simon Brok og Micke Graversgaard fra NEXT Uddannelse København har sammen vundet DM i Skills 2023.
Skills-opgaven bestod i at brolægge en terrasse med et hævet bålsted. Undervejs i konkurrencen kom der dog et par tilføjelser og overraskelsesmomenter for at få eleverne ud af deres comfortzone.

I weekenden dystede 280 af landets bedste erhvervsskoleelever til DM i Skills i Fredericia, og lørdag kunne 45 af dem kalde sig danmarksmester inden for deres fag, heriblandt brolæggereleverne Simon Brok og Micke Graversgaard fra NEXT Uddannelse København.

Det er første gang både 22-årige Simon og 25-årige Micke konkurrerer til DM i Skills, og det var en stor oplevelse for dem begge.

“Vi er super glade og stolte. Det er fedt at blive anerkendt for vores præstation. Vi har klaret det på egen hånd og præsteret af høj kvalitet - uden mester eller lærer, der viser vej - det giver en følelse af, at man faktisk er god nok og kan en masse selv,” siger Micke og Simon, der begge er stolte af at repræsentere faget.

Simon og Micke går på forskellige grundforløb på brolæggeruddannelsen i Glostrup og kendte derfor ikke hinanden før Skills.

“Vi nåede at træne sammen cirka syv dage op til konkurrencen, hvor vi fik lært hinanden at kende og lært at samarbejde. Vi gør tingene lidt forskelligt, men vi har været rigtig gode til at kommunikere og give plads til hinanden,” fortæller Micke og Simon.

Et umage par

Nicolai Thorsen, der er brolæggerfaglærer på NEXT, har stået for træningen af Simon og Micke op til Skills. Han har udpeget de to drenge og sat dem sammen som makkerpar, fordi han har troet på dem som team og deres evner.

“De er dygtige, og de har begge gode firmaer og lærepladser i ryggen, der har støttet dem 100 procent i Skills, og som tager deres uddannelse og udvikling alvorligt,” siger han og fortsætter:

“De er et spændende makkerpar med to vidt forskellige personligheder; en bulderbasse og en med mere finesse, så det var lidt af et sats, men de har suppleret hinanden rigtig godt," fortæller Nicolai Thorsen.

Micke og Simon er i lære hos hhv. Dybdal Brolægning og Dansk Kvalitets Brolægning.

Gode rollemodeller for faget

NEXT havde 14 elever med til DM i Skills, som repræsenterede fagene: brolægger, tømrer, møbelsnedker, industritekniker, procesoperatør, frisør, kosmetiker og mediegrafiker. Det glæder NEXT-direktør Ole Heinager, at NEXT var flot repræsenteret med flere forskellige fag til konkurrencen.

"Det har været en fornøjelse at se alle vores dygtige elever kæmpe benhårdt i deres respektive fag. At vi endda ender med at få danmarksmestre i brobygning er bare ekstra imponerende, så der skal lyde et kæmpe tillykke til Simon og Micke," siger Ole Heinager.

Skillsmesterskaberne blev i år besøgt af over 50.000 gæster, bl.a. flere tusinde grundskoleelever, og derfor er det ifølge Ole Heinager af stor værdi, at erhvervsskoleelever som Simon og Micke kan inspirere andre unge.

"Vi har brug for, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse i Danmark, og her spiller elever som Simon og Micke en afgørende rolle, da de med deres passion og dygtighed kan være rollemodeller for de yngre grundskoleelever," slutter Ole Heinager.

Simon Brok og Micke Graversgaard bliver hyldet med Medajleoverrækkelsesceremoni sammen med de øvrige Skills-vindere fra Københavns Kommune tirsdag den 7. februar  2023 kl. 16.30-17.00 på Københavns Rådhus.

Cathrine Saltbæk TverskovPresse- og Kommunikationskonsulent hos NEXT Uddannelse København

Tlf:23285322cst@nextkbh.dk

Ole Heinager, adm. direktør for NEXT Uddannelse København