DM i Skills kan følges på nettet

Til redaktionerne.

Flere af højdepunkterne under DM i Skills 2017 livestreames på Youtube og Facebook.

Det gælder blandt andet åbningen med statsminister Lars Løkke Rasmussen torsdag morgen og afslutningen lørdag, hvor Danmarksmestrene i hele 40 fag kåres af undervisningsminister Merete Riisager på scenen i Gigantium, Aalborg.

Livestreamingen findes på SkillsDenmarks Facebook https://www.facebook.com/SkillsDenmark/ og kommer på Youtube i de links, der står i denne plan:

Livetransmissionen fra åbningsceremonien:

Begynder 26. jan. 2017 kl. 9.00

Link: https://youtu.be/h1Z21LRlT3k

Livetransmissionen fra efterskolernes finale i Skillsstafetten*:

Begynder 26. jan. 2017 kl. 14.00

(Link vil blive lagt på SkillsDenmarks Facebook senere)

Livetransmissionen fra Finalen i Skillsstafetten*:

Begynder d. 27. jan. 2017 kl. 9.00

Link: https://youtu.be/QE3j4VfprYM

Livetransmissionen fra afslutningsceremonien:

Begynder d. 28. jan. 2017 kl. 14.00

Link: https://youtu.be/feaJWXtxZRE

Det vil ikke være muligt for konferencien at nævne vindernes geografiske tilførsforhold, skole, arbejdssted mv., når de råbes op under afslutningsceremonien, men redaktionen kan hurtigt se, om der er tale om en lokal DM-vinder i dette link.

Rækkefølgen i skemaet kan styres ved at højreklikke på bogstavet over den enkelte kolonne og vælge alfabetisk sortering, f.eks på postnummer.

Kontakt med vinderne kan søges via tlf. 30281655.

TV2s regioner sender direkte fra DM i Skills lørdag 10.00 - 12.00, og flere af regionerne deler også livestreamingerne fra åbning og afslutning mv.

DM i Skills er en konkurrence, hvor 246 unge fra 40 håndværksfag dyster om Danmarksmesterskabet. Deltagerne er nået til finalen efter at have vundet topplaceringer i skole- og regionale mesterskaber. Alle dele af landet er repræsenteret. Ud over de 40 fag viser unge erhvervsskoleelever fra yderligere 16 demonstrationsfag, hvad faget indeholder på en række stande rundt om i hallerne i Gigantium.

*Skillstafetten er en konkurrence, hvor elever fra 8. klasse prøver at løse forskellige, praktiske opgaver på tid. Det foregår typisk i forbindelse med elevernes besøg på en lokal erhvervsskole under introdagene. I konkurrencen dyster de i hold á tre, som skal være sammensat af både drenge og piger.

I løbet af 2016 fik 50.000 af landets 8.-klasseselever denne oplevelse, det er over 70 pct. af hele årgangen. 80 skoleklasser fra hele landet (inklusive Bornholm) kommer til finalen i Aalborg.

Som et forsøg har stafetten siden efteråret været tilbudt alle nordjyske efterskoler, og hold fra ni efterskoler får deres egen DM-finale torsdag.

SkillsDenmark er en nonprofit-organisation støttet af Undervisningsministeriet, arbejdsmarkedets parter, skoler, fag, fonde og virksomheder. Formålet er at skaffe fokus på erhvervsuddannelserne gennem konkurrencerne DM i Skills, EuroSkills og WorldSkills.

Under DM lægges løbende fotos til fri afbenyttelse op på

Pressen er velkommen til at benytte faciliteterne i det presserum, som er indrettet i tilknytning til Storhallen i Gigantium under DM i Skills 2017.

Hele programmet ligger her: http://skillsdenmark.dk/dm-i-skills/dm-skills-2017/program/

Peter Skautrup, pressechef, SkillsDenmark, 30281655, ps@skillsdenmark.dk

Nyt undervisningsmateriale til DM i Skills har fokus på praksisfaglighed11.1.2024 15:29:50 CET | Pressemeddelelse

Nu har elever og lærere i grundskolen mulighed for at forberede sig forud for DM i Skills 2024 i Roskilde. Roskilde Kommune har i samarbejde med lokale erhvervsskoler udviklet spændende og nytænkende undervisningsmaterialer med fokus på praksisfaglighed. Undervisningsforløbene spænder vidt. Fx : ”Tør du smage på en fasan,” ”Lav en frøbombe”, eller ”Design og byg din egen racerbil.”