DLG’s Vilofoss vokser på vitaminer og nye mineralmarkeder

•Vilofoss-gruppen fik et tilfredsstillende resultat på niveau med 2015 skabt på hovedmarkederne Skandinavien, Tyskland og Frankrig og af fremgang i Østeuropa •Et stort internationalt setup med i alt 14 fabrikker giver solid tro på fremtidig vækst både i og uden for Europa

DLG’s globale vitamin- og mineralforretning, Vilofoss, fik et tilfredsstillende resultat i 2016 med fremgang i Danmark og øgede markedsandele i Tyskland. Omsætningen var på 3,0 mia. kr. i Vilofoss-gruppen, og driftsresultatet var på 158 mio. kr.

”Vilofoss er i dag blandt de tre største aktører inden for vitaminer og mineraler i Europa, og det kan vi tydeligt se på vores resultater. Vilofoss-gruppens samlede eksportteam servicerer Østeuropa og Balkan, og her har vi øget vores eksportaktiviteter markant,” siger koncerndirektør Jacob Holm.

Ny fabrik skal sikre international fremmarch
Et stærkt internationalt setup med 14 fabrikker skal understøtte vækstmulighederne i og uden for Europa og er et godt fundament for øget salg og større markedsandele. I 2016 åbnede Vilofoss en ny fabrik i Kina sammen med sin kinesiske partner, og i slutningen af 2017 åbner en helt ny kvægmineralfabrik i Bretagne i samarbejde med det store franske andelsselskab, Agrial. Fabrikken skal levere mineraler til Frankrigs to vigtigste regionale markeder for mælkeproduktion – Normandiet og Bretagne.

Fjerkræ skal sikre fremtidig vækst
Vilofoss har også gjort betydelige fremskridt med at indtage det vigtige marked for vitaminer og mineraler til fjerkræ og etablerede i 2016 en ekspertgruppe til at drive udviklingen og sikre fremtidig vækst.

”Fjerkræ står i dag for 10% af vores samlede omsætning, og det er vores ambition, at fjerkræ vil udgøre en større del af vores aktivitet fremover og øge Vilofoss’ omsætning og indtjening betydeligt. Målet med vores internationale ekspertgruppe er at blive lige så afgørende inden for vitaminer & mineraler til fjerkræ som til svin og kvæg, der til sammen udgør 90% af omsætningen,” siger Jacob Holm.

Postitive forventninger til 2017
”Vi har positive forventninger til 2017 og de kommende år. Det internationale marked for vitaminer og mineraler forventes at stige med 30% i de kommende fem år, og vi skal have vores bid af kagen. Vilofoss’ internationale setup giver en betydelig tro på, at det vil lykkes,” siger Jacob Holm.

Jacob Holm, koncerndirektør, Vilofoss: +45 4015 2452; jho@vitfoss.dk

CEO, Kristian Hundebøll, til møde om Årsrapport 2016
Bestyrelsesformand, Niels Dengsø Jensen, til møde om Årsrapport 2016
CFO, Lars Sørensen, til møde om Årsrapport 2016
CEO, Kristian Hundebøll, til møde om Årsrapport 2016
DLG Fabrik Bårse, Foto: Niels Hougaard
Download
Direktionen i DLG. Fra venstre: Ole Christensen, COO. Kristian Hundebøll, CEO. Lars Sørensen, CFO.
Foderbus hos DLG
CFO, Lars Sørensen, til møde om Årsrapport 2016
Download

DLG er Europas største grovvareselskab og er ejet af de danske landmænd. I 2017 havde vi en omsætning på 49,1 mia. kr., hvoraf størstedelen hentes i udlandet med Tyskland som det største udenlandske marked. DLG har ca. 6.300 medarbejdere i 18 lande, heraf ca. 2.000 medarbejdere i Danmark og ca. 3.000 i Tyskland.