DLG sælger GASA Group til Erhvervsinvest

DLG-koncernen sælger aktiemajoriteten i blomstergruppen GASA Group til investeringsselskabet Erhvervsinvest. Frasalget af GASA Group sker som led i DLG’s strategiske fokus på kerneforretningen.

DLG-koncernen har indgået en aftale med investeringsselskabet Erhvervsinvest om salg af 80 pct. af aktierne i datterselskabet GASA Group – en førende europæisk distributør af blomster med aktiviteter på alle europæiske markeder.

Salget af GASA Group er det seneste i en række frasalg, der har fokuseret DLG-koncernens aktiviteter inden for de tre kerneforretninger – Grovvarer, Vitaminer & Mineraler samt Service & Energi.

DLG har ejet selskabet siden 2007, men efter en succesrig turnaround i GASA Group har DLG-koncernen ledt efter en ny ejer, der kan drive selskabet videre og udnytte GASA’s position på det europæiske marked.

”Vi har været ejere af GASA Group siden 2007 og har sammen med medarbejdere og ledelse formået at vende GASA Group til den veldrevne og profitable virksomhed, den er i dag, hvilket vi er meget stolte over. Samtidig har vi ikke lagt skjul på, at vi ikke er de rigtige langsigtede ejere. Vi er derfor glade for at have fundet den rette køber, der fortsat vil udvikle og videreføre virksomheden med DLG som mindretalsaktionær” siger Lars Sørensen, CFO i DLG-koncernen og formand for bestyrelsen i GASA Group.

Erhvervsinvests managing partner og direktør, Thomas Marstrand, glæder sig over købet af GASA Group.

”GASA er nu en god og veldrevet virksomhed med stærke værdiskabende produkter og løsninger. Virksomheden har en attraktiv position på det europæiske marked, og vi ser et betydeligt potentiale for forsat organisk vækst gennem yderligere salgsfokus. Vi ser frem til i samarbejde med DLG, ledelsen samt medarbejderne, at bidrage positivt til GASA Group’s forsatte udvikling,” udtaler Thomas Marstrand, managing partner i Erhvervsinvest.

I forbindelse med salget overgår GASA Group’s CEO, Niels Søren Rasmussen, til et ledende job i DLG, hvor han også tidligere i sin karriere har været ansat.

”Som CEO har Niels Søren Rasmussen ydet en fantastisk indsats. Derfor har det også i forbindelse med salgsplanerne i længere tid været vores mål at udnytte hans kompetencer i DLG-koncernen,” siger Lars Sørensen.

Direktionen i GASA Group vil herefter i fællesskab bestå af Daniél Vesterlund og Claes Riber, der begge hidtil har været en del af direktionen af GASA Group.

I forbindelse med ejerskiftet indtræder desuden som ny bestyrelsesformand H.C. Madsen, tidligere administrerende direktør Danske Spil, Coop og IKEA Danmark. Derudover forsætter Lars Sørensen, CFO i DLG-koncernen, i bestyrelsen af GASA Group.

Lars Sørensen, CFO i DLG-koncernen og bestyrelsesformand i GASA Group: +45 6010 5009; lso@dlg.dk

Thomas Marstrand, Managing Partner, Erhvervsinvest: +45 7020 3295; +45 2165 9326; tm@erhvervsinvest.dk

DLG-koncernen er et af Europas største grovvareselskaber og er ejet af de danske landmænd. DLG havde i 2016 en omsætning på 49,0 mia. kr., og er med 6.500 medarbejdere i 18 lande Danmarks 12. største virksomhed målt på omsætning. Ca. 60 pct. af DLG’s omsætning genereres i Tyskland.

Læs mere på www.dlg.dk

Om Erhvervsinvest

Erhvervsinvest investerer i mindre og mellemstore danske virksomheder i forbindelse med generations- og ejerskifter. Investeringen i GASA er den anden investering i Erhvervsinvest IV. Investorerne i Erhvervsinvest er blandt andet: Nykredit, Argentum, AP Pension, Danica Pension, Spar Nord Bank, Sparekassen Kronjylland, Fagbevægelsens Erhvervsinvestering og CW Obel.

Læs mere på www.erhvervsinvest.dk

Om GASA Group

GASA Group er blandt Europas førende indenfor handel med potteplanter og blomsterkoncepter - fra plantefrø til slutproduktet til forbrugeren. Virksomheden er aktiv på alle europæiske markeder og repræsenteret af egen salgsorganisation i Danmark, Holland, Tyskland, Polen og Ungarn.

GASA blev etableret ved en fusion mellem Danmarks største plante- og blomstereksportvirksomheder i 2004, og har siden 2009 været et datterselskab i DLG. GASA har hovedkontor i Odense og beskæftiger ca. 430 ansatte i Europa, heraf 270 i Danmark.

I GASA koncernen indgår et 50% ejerskab af Container Centralen A/S, som ejes i fællesskab med den hollandske brancheforening indenfor blomster og planter, Veegeecee B.V. Container Centralen er den førende logistikvirksomhed indenfor rullende genanvendelige transportcontainere til den ”grønne” sektor i Europa og USA.

Læs mere på www.gasagroup.com

Transaktionen er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse.