Djøf: Vækst kræver kompetencer

Vækstudspil adresserer ikke virksomhedernes største udfordring med at skaffe kvalificeret arbejdskraft, siger Henrik Funder, formand for Djøf Privat.

Regeringen fremlagde i dag sit Erhvervs- og iværksætter udspil, der rummer mange fornuftige initiativer. Et udspil som kan bidrage til at skaffe kapital og forbedre virksomhedernes rammevilkår.

- Men ærgerligt nok har udspillet ikke blik for den aktuelt største udfordring for virksomhederne: Hvordan de skaffer sig medarbejdere med de rette kompetencer, og hvordan sikrer vi, at der bliver uddannet nok af de medarbejdere, der kan øge produktiviteten, skabe værdi og innovation, siger Henrik Funder, formand for Djøf Privat.

I flere dele af landet bliver der allerede nu meldt om mangel på højt kvalificeret arbejdskraft.

- Derfor udestår der et større arbejde med, at skabe initiativer, der kan sikre virksomhedernes behov for arbejdskraft. Regeringen har fokus på it-færdigheder, men der er et bredere behov ude i virksomhederne, hvis vi skal øge produktiviteten, påpeger Henrik Funder og fortsætter:

- Det gælder ikke mindst uden for de store byer. Her bør der sættes initiativer i gang, der gør det attraktivt for den enkelte, at flytte ud til de dele af landet, hvor det i stigende grad bliver svært for virksomhederne at vækste. Fordi de kompetencer, der skal drive væksten, ikke er til at finde.

Henrik Funder peger på en række redskaber, der kan løfte en sådan udvikling:

• Man bør styrke de puljer, der bidrager til at flytte arbejdskraften ud i landdistrikterne og sikre, at virksomhederne kan ansætte medarbejdere med de rigtige kompetencer
  • Øge mulighederne for at afskrive investeringer forbundet med ansættelse af den første akademiker
  • Styrke ”oversættelsen” af virksomhedernes behov og akademikernes kompetencer, så matchet hurtigere findes
  • Sætte tiltag i gang, der fremmer familiers mobilitet i forbindelse med ansættelse i et landddistrikt.

- Danmark er fortsat et land, der lever af vores kompetencer. Derfor bør vi i den næste tid gøre, hvad vi kan, for i stigende grad at sætte fokus på kompetencer fremfor udelukkende at stirre os blinde på virksomhedernes kapital og rammevilkår, slutter Henrik Funder.

Henrik Funder træffes for yderligere kommentarer på tlf. 27 79 07 44.