Djøf: Uklogt at Region H vil droppe kutymefridage

Region Hovedstaden har i sin budgetaftale for 2018 besluttet at droppe medarbejdernes såkaldte kutymefridage – arbejdsgiverbetalte fridage for medarbejderne på fx grundlovsdag, juleaftensdag og nytårsaftensdag.

- Det er en ualmindelig dårlig og kortsigtet beslutning, siger Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig og fortsætter:

- Jeg vil gerne advare regionen mod at stirre sig blind på noget de tror, er en smart og hurtig effektiviseringsgevinst, når de ensidigt fjerner medarbejdergoder. Det er langt fra sikkert, at det øger produktiviteten, selv om man tvinger medarbejderne til at arbejde et antal dage ekstra om året.

- Spørgsmålet er, om adfærden bidrager til at skabe mere tilfredse medarbejdere, der glade og motiverede går på arbejde hver dag - og som gerne yder en ekstra indsats, arbejder over, eller logger på om aftenen, når ungerne er puttet, hvis opgaverne tilsiger det.

- De fjernede fridage svarer til en lønnedgang på i hvert fald 7.000 kr. pr medarbejder. Når arbejdsgiverne forventer, at vi som medarbejdere er fleksible og leverer det bedste og lidt til, kræver det selvfølgelig en personalepolitik, der bidrager til at anerkende, motivere og udvikle medarbejderne. En ensidig forringelse af vilkårene bidrager ikke til dette, pointerer Sara Vergo.

Djøf og de øvrige AC-organisationer har tidligere på året tabt en voldgift om samme spørgsmål på en række statslige arbejdspladser, og tidligere har en voldgift i Region Sjælland også konkluderet, at arbejdsgiverne kan forringe vilkår, der ikke direkte er skrevet ind i overenskomsterne. Ved de forestående overenskomstforhandlinger til vinter rejser Djøf derfor krav om, at kutymefridagene bliver skrevet ind i de offentlige overenskomster.

- At arbejdsgiverne kan forringe vilkårene er ikke det samme som, at de skal gøre det. Vi kan heldigvis se, at det er de færreste offentlige arbejdsplader, der har valgt at forfølge muligheden. Fra Djøfs side vil vi kraftigt opfordre politikerne i Region Hovedstaden til at genoverveje beslutningen, slutter Sara Vergo.

Sara Vergo træffes for yderligere kommetarer på tlf. 31 37 39 20.