Djøf: Trepartsforhandlinger skal også tilgodese akademikere

Den digitale udvikling stiller store krav til alle typer af medarbejdere. Derfor skal de kommende trepartsforhandlinger også tilgodese akademikeres behov for kompetenceudvikling, siger Lisa Herold Ferbing, formand for Djøf.

Når regeringen i løbet af foråret 2017 inviterer arbejdsmarkedets parter til en ny runde trepartsforhandlinger om voksen- og efteruddannelse, skal hele arbejdsmarkedet tænkes ind i fremtidige initiativer. Det fastslår Lisa Herold Ferbing, formand for Djøf, i forbindelse med Djøfs repræsentantskabsmøde i dag den 27. april 2017.

- Digitalisering og automatisering vinder i disse år for alvor indpas på store dele af arbejdsmarkedet. Fremtidens arbejdsmarked er her allerede, og det vil forandre den måde, vi uddanner os. Og det vil forandre den måde, vi arbejder på.

- I finanssektoren har begrebet ”fintech” været på dagsordenen i flere år, og advokatbranchen begynder nu for alvor at tale om ”legaltech”, hvor robotter overtager dele af sagsbehandlingen. Djøf-job i andre brancher kommer også i spil, siger Lisa Herold Ferbing.

Hun fortæller, at undersøgelser blandt Djøfs medlemmer viser, at medlemmerne forventer, at digitaliseringen vil ændre deres job. Men kun få frygter at miste jobbet.

- Djøf ser ikke den digitale udvikling som en trussel, men oplever allerede nu, at nye jobtyper opstår i kølvandet på de funktioner, som bliver overtaget af robotter og algoritmer. Men udviklingen stiller store krav til hver enkelt af os. For vi kan ikke bare tanke op på uddannelse i starten af arbejdslivet og så tro, at vi kan køre på den ene tank viden og metode hele vejen frem til pensionsalderen. Vi kommer alle til at skulle udvikle vores kompetencer løbende gennem hele arbejdslivet, understreger Lisa Herold Ferbing.

Hun pointerer, at det ikke kun handler om at blive bedre til at programmere og udvikle IT-programmer:

- I lige så høj grad handler det om at kunne gribe og omsætte de muligheder, digitaliseringen fører med sig – tænke hele vejen rundt og forholde sig kritisk og sikre optimale løsninger. Man skal kunne sætte sine færdigheder ind i en ny digital virkelighed. Det bliver et must at kunne, og derfor er det Djøfs klare mål, at aftaleparterne i de kommende trepartsforhandlinger også tilgodeser akademikernes behov for kompetenceudvikling.

Lisa Herold Ferbing træffes for yderligere kommentarer ved henvendelse til pressechef Torben Gross, tlf. 21 49 01 73.