Djøf: Stærkt resultat fra urafstemning om OK18

Høj stemmeprocent og massivt ja fra djøferne til de nye overenskomster på det offentlige arbejdsmarked er et godt afsæt for fremtiden, siger Sara Vergo fra Djøf.

- Overenskomstforhandlingerne var historisk vanskelige og med et historisk højt engagement blandt Djøfs medlemmer. Derfor er jeg glædeligt overrasket over både en markant højere stemmeprocent til resultatet – og en meget klar opbakning fra medlemmerne til resultatet, siger en tilfreds Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig.

Stemmeprocenten landede på 51,7 procent, og det er en fordobling i forhold til overenskomstforhandlingerne i 2015, hvor 26 procent deltog i urafstemningen. Samtidig landede andelen af ja-stemmer blandt djøferne på 95,5 procent, og også det tal er historisk højt. 2,9 procent stemte nej og 1,8 procent stemmer var blanke.

- Medlemmernes store engagement i overenskomstforløbet lover godt for fremtiden. Vi har sikret både vores spisepause og en fornuftig reallønsudvikling i balance med lønudviklingen på det private arbejdsmarked. Og samtidig har vi fået fortalt de offentlige arbejdsgivere, at forringelser af medarbejdernes vilkår ikke er vejen frem, hvis man ønsker en attraktiv offentlig sektor, der kan deltage i konkurrencen om dygtige medarbejdere, pointerer Sara Vergo.

Hun fremhæver, at dialog og forhandling er klart at foretrække – også når det handler om den fremtidige udvikling af den offentlige sektor.

- Læren fra OK18 er klart, at det ikke nytter med en arbejdsgiveradfærd, hvor man prøver at tromle hen over medarbejderne. Det skal regeringen huske, når man efter sommerferien tager fat på den stort anlagte sammenhængsreform. Medarbejderne er en afgørende brik og bør derfor inddrages, når man skal udvikle og modernisere den offentlige sektor. I Djøf deltager vi meget gerne i en konstruktiv dialog om, hvordan man indretter den offentlige sektor, så den kan præstere bedst muligt inden for de afsatte rammer, slutter Sara Vergo.

Sara Vergo træffes for yderligere kommentarer på tlf. 31 37 39 20.