Djøf: Positivt med opblødning af opholdskravet

"Men vi havde helst set, at det helt var taget af bordet”, siger Henrik Funder, formand for Djøf Privat

Regeringen har i dag foreslået, at opholdskravet for ret til dagpenge lempes. Ændringen betyder, at man skal have været i EU/EØS i 7 ud af de seneste 12 år for at være berettiget til dagpenge, når forslaget er fuldt indfaset. I det oprindelige forslag skulle man har været i EU/EØS i 7 af de seneste 8 år.

Djøf byder ændringen velkommen, men så helst at forslaget blev taget helt af bordet.

”Det er positivt at regeringen og Dansk Folkeparti har lyttet til de mange historier, der har illustreret ulemperne ved forslaget. På tværs af arbejdsgiverforeninger og faglige organisationer har der været fælles kritik af forslaget. Det vidner om, at lovforslaget har været uigennemtænkt”, siger Henrik Funder, formand for Djøf Privat.

”Lempelsen betyder, at færre danske statsborgere vil blive ramt af opholdskravet og den utryghed der følger med pludselig at miste det sikkerhedsnet, som dagpengesystemet udgør. Det betyder imidlertid ikke, at der ikke fortsat er danskere, der i god tro har indbetalt til deres a-kasse, som pludselig står uden et sikkerhedsnet. Det bør aftalepartierne arbejde på at løse”, fortsætter Henrik Funder.

”Danmark er en lille åben økonomi uden mange råstoffer. Vi lever af at eksportere gode idéer og løsninger til virksomheder i hele verden. Hvis vi skal lykkes med det, kræver det, at danskere kan tage til udlandet og dygtiggøre sig og blive klogere – og senere vende hjem til et attraktivt og trygt arbejdsliv. Opholdskravet rokker en smule ved incitamentet for at tage udenlands i en årrække og vende hjem igen – derfor så vi fortsat helst at lovforslaget blev taget helt af bordet”, afslutter Henrik Funder.

Henrik Funder træffes for yderligere kommentarer på tlf. 27 79 07 44.