Djøf: Pas på med SU-stramninger

Vi mister globalt udsyn og internationale kompetencer, hvis det bliver sværere for danske unge at få SU, når de har boet eller studeret i udlandet, advarer Djøf.

Dansk Folkeparti foreslår at stramme reglerne for at kunne modtage SU, så man skal have opholdt sig i Danmark 7 af de forudgående 8 år. Et sker som led i forhandlingerne om Finansloven for 2018.

- Folketinget skal tænke sig rigtig godt om, hvis man begynder at ændre i reglerne for at kunne modtage SU. For forslaget vil ikke kun ramme udenlandske unge, der vælger at studere i Danmark. Det vil også ramme børn af forældre med job i udlandet eller som tager et forlænget studieår i udlandet, f.eks. under deres ungdomsuddannelse. De bør naturligvis kunne få deres uddannelse i Danmark med fuld SU, siger Lisa Herold Ferbing, formand for Djøf.

- Mange danske unge vælger også at tage en del af deres uddannelse i udlandet, hvor de i dag kan få deres SU med sig. Det skal vi være glade for. Danmark og danske virksomheder har brug for det globale udsyn og internationale kompetencer, fortsætter hun.

Lisa Herold Ferbing er bekymret over den seneste tids eksempler på stramninger af de danske regler, der negativt påvirker danskeres muligheder for bo og arbejde i udlandet i en periode eller få deres udenlandske ægtefæller med hjem til Danmark, hvis de ønsker det.

- Danmark er en del af en global økonomi, hvor vi skal passe på, at vi ikke mister perspektivet. Mange danske virksomheder opererer i hele verden. De har brug for medarbejdere, der vil rejse ud med deres familier. Og de har brug for medarbejdere i Danmark, der kender verden og forretningsmulighederne på den anden siden af grænsebommene. Selv om man kan spare nogle millioner til SU til udlændinge, der studerer i Danmark, kan det blive langt dyrere for Danmark, hvis virksomhederne får vanskeligere ved at finde medarbejdere med de rigtige internationale kompetencer, siger Lisa Herold Ferbing.

Lisa Herold Ferbing pointerer, at Djøf forstår intentionerne med at indføre et optjeningsprincip til SU og andre former for offentlige ydelser.

- Men det er spørgsmål, der bliver reguleret i regi af bestemmelserne i EU, og problemstillingen bør derfor adresseres der, så danske statsborgere ikke får ringere vilkår i Danmark, slutter Lisa Herold Ferbing.

Lisa Herold Ferbing træffes for yderligere kommentarer ved henvendelse til pressechef Torben Gross, tlf. 21 49 01 73.