Djøf: Nødvendigt med god beskyttelse af offentlige chefer

223 millioner kroner i fratrædelsesgodtgørelse og kontraktbonus er mange penge. Men det er helt efter bogen, siger Djøf.

- Selvfølgelig vækker det opsigt, når TV2 kan offentliggøre en nyhed om, at kommunerne og regionerne de seneste 4 år har udbetalt 223 millioner kroner i fratrædelsesgodtgørelser ved afskedigelser eller udløb af åremål, siger Henning Thiesen, formand for de offentlige chefer i Djøf.

- De 86 millioner kroner handler om fratrædelsesbeløb ved udløb af en åremålsaftale, som er en integreret del af lønpakken i en åremålsaftale. Den øvrige del af beløbet er desværre udtryk for, at vi oplever mange afskedigelser af kommunale topchefer. Ingen offentlige chefer ønsker at blive afskediget. Det er slemt for den enkelte, og ulykkeligt for arbejdspladsen. En afskedigelse efterlader et hul i de opgaver, der skal løftes, og der er omkostninger forbundet med det, tilføjer han og beder om, at man husker proportionerne:

- 223 millioner kroner er mange penge, men fordelt over 4 år på 98 kommuner og 5 regioner svarer til det under 550.000 kr. per kommune/region om året.

Djøf deler på ingen måde forargelsen over de fratrædelsesordninger, der er aftalt mellem de kommunale arbejdsgivere og de faglige organisationer, og herunder Djøf.

- Den offentlige sektor har brug for dygtige chefer, og det kræver ordentlig løn og rimelig beskyttelse. Det skal være dyrt at afskedige en offentlig topchef. Som direktør i en kommune sidder man på øretævernes holdeplads tæt på politikerne, og der skal naturligvis være en god beskyttelse, hvis en arbejdsgiver vælger at afbryde ansættelsesforholdet. Det er nødvendigt, hvis man skal have dygtige folk til at på tage sig ansvaret, pointerer Henning Thiesen og fortsætter:

- En god beskyttelse er vigtig. Ikke kun for chefen selv, men også for vores politiske system. En kompetent og uafhængig embedsstand er essentielt for et velfungerende politisk demokrati. Cheferne skal have en ansættelsestryghed, der gør dem i stand til at modstå politisk pres og være garant for saglig og lovlig forvaltning.For Djøf er det afgørende, at de indgåede aftaler og kontrakter bliver respekteret, når der opstår en konkret sag, hvor en offentlig arbejdsgiver ønsker at afskedige en chef.

- For Djøf handler det om at sikre, at den enkelte får det, vedkommende har krav på ifølge sin ansættelseskontrakt. Det er en juridisk vurdering, selv om der ofte bliver blandet følelser, moral og etik ind i den offentlige debat, konstaterer Henning Thiesen.