Djøf: Næste runde udflytning skal gøres bedre

Djøf opfordrer regeringen til at lære af erfaringerne fra første runde i flytningen af statslige arbejdspladser

”Flere tusinde” nye statslige arbejdspladser står for tur, når regeringen til december præsenterer næste runde i flytningen af statslige arbejdspladser fra hovedstadsområdet til andre dele af Danmark.

Det annoncerede statsminister Lars Løkke Rasmussen i sin tale til Folketingets åbning.

- I Djøf deler vi ønsket om et Danmark i bedre balance. Men vi opfordrer regeringen til at blive dygtigere til at gennemføre flytningerne, så vi undgår det meget store tab af viden og erfaring, vi hidtil har set på en lang række af de arbejdspladser, der er flyttet. Det går ud over sagsbehandlingstiderne og giver dårligere service til borgere og virksomheder, som vi eksempelvis har set for landbrugsstøtten og miljøklager, siger Lisa Herold Ferbing, formand for Djøf og fortsætter:

- Hvis regeringen virkelig ønsker en succesfuld flytning af statslige arbejdspladser, bør man i langt højere grad gøre det attraktivt at flytte med jobbet – permanent eller i en overgangsordning, så de erfarne medarbejdere kan hjælpe med at oplære nye kollegaer til at løfte opgaverne.

- Vi har desværre konstateret, at mange af de statslige arbejdsgivere har været meget tilbageholdende med at benytte de forskellige muligheder for at fastholde erfarne medarbejdere, som for eksempel at give medarbejdere bonus for at blive på arbejdspladsen, mulighed for at transporttid tæller med som arbejdstid og hjemmearbejdsdage.

Ved de hidtidige flytninger har 8 ud af 10 medarbejdere valgt at finde sig et nyt job, fordi hensynet til familien, børnenes skolegang og ægtefælles job vejer tungere end ønsket om at flytte med jobbet til en ny landsdel – med efterfølgende tab af viden og erfaring.

- Derfor efterlyser Djøf også, at regeringen i langt højere grad end hidtil optræder som en anstændig arbejdsgiver for de medarbejdere, der ikke har mulighed for at flytte med jobbet. De skal have ordentlige opsigelsesvarsler samt hjælp til at komme godt videre i et nyt job, siger Lisa Herold Ferbing.

Djøf opfordrer også regeringen til at opprioritere den private jobskabelse som et middel til at skabe bedre balance i Danmark, og foreslår konkret, at puljen landdistrikts-vækstpilotordningen løftes markant, så flere virksomheder i landdistrikterne kan få støtte til at ansætte en akademisk medarbejdere.

- Vi ved det virker, når virksomheder ansætter medarbejdere med en lang videregående uddannelse. De får større vækst og øger beskæftigelsen markant mere end virksomheder uden akademikere ansat, slutter Lisa Herold Ferbing.

Lisa Herold Ferbing træffes for yderligere kommentarer ved henvendelse til pressechef Torben Gross, tlf. 21 49 01 73.