Djøf: Lockout er en aggressiv optrapning

Djøf håber fortsat på en forhandlingsløsning via Forligsmanden i de igangværende overenskomstforhandlinger.

- En lockout er et legitimt fagligt skridt fra de statslige arbejdsgivernes side i en faglig konflikt. Men vi må konstatere, at det er en aggressiv optrapning fra Sophie Løhdes side, siger Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig.

Djøf har varslet strejke for knap 2.000 statsansatte medlemmer, og med lockoutvarslet kan op til ca 17.000 statsansatte djøfere yderligere blive kastet ud i en konflikt.

- Vi håber ikke, at lockoutvarlset er et signal om, at arbejdsgiverne har opgivet at finde en forhandlingsløsning med hjælp fra Forligsmanden i Forligsinstitutionen. Det er vores klare prioritet at finde en løsning inden en konflikt bryder ud, tilføjer Sara Vergo.

Djøf beklager de gener, en eventuel konflikt vil påføre borgerne og virksomhederne.

- Men vi er nødt til at insistere på, at offentligt ansatte også skal have del i de gode økonomiske konjunkturer i samfundet og garanteres en reallønsfremgang. Ligesom vores arbejdsvilkår ikke skal forringes, som de statslige arbejdsgivere har ønsket ved at sætte spørgsmålstegn ved den betalte frokostpause. Den offentlige sektor skal fortsat kunne tilbyde medarbejderne attraktive løn- og ansættelsesvilkår, fastslår Sara Vergo.

Sara Vergo træffes for yderligere kommentarer på tlf. 31 37 39 20.

Djøf er den faglige organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 95.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet.