Djøf: Ingen afgørelse i voldgiftssag om statsansattes fridage

Afgørelsen er udsat til medio januar 2017

Der falder ingen afgørelse på denne side af nytår i sagen om, hvorvidt en statslig arbejdsgiver ensidigt kan fjerne medarbejderfridage, der har været fast kutume i årevis og dermed ligger til grund for overenskomsten.

Det står fast efter at spørgsmålet i dag er blevet behandlet i Voldgiftsretten i en konkret sag på Skatteministeriets område. Opmanden har udsat afgørelsen i sagen til medio januar 2017.

- Det afventer vi, selv om vi havde glædet os til en tidlig julegave i form af en klar afgørelse, der fastslår, at staten ikke ensidigt kan forringe medarbejdernes vilkår i strid med overenskomsten, siger Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig.

- Hvis de statslige arbejdsgivere ønsker at ændre i vilkårene for deres medarbejdere, skal det naturligvis forhandles med medarbejderne og deres faglige organisationer. Det er sådan, man gør det i Danmark, og det er egentlig utroligt, at det er nødvendigt at gå rettens vej for at få knæsat det princip, tilføjer hun.

Hvis Skat kommer igennem med at fjerne fridagene, vil det svare til en lønnedgang på i hvert fald 7.000 kr. pr medarbejder.

- En så væsentlig forringelse er naturligvis helt uacceptabel. Vi håber, at sagen vil give de statslige arbejdsgivere og deres "HR-kontor”, Moderniseringsstyrelsen, anledning til at genoverveje de signaler, de sender ud om hvordan man opfører sig som en moderne og ansvarlig arbejdsgiver, slutter Sara Vergo.

Sara Vergo træffes for yderligere kommentarer på tlf. 31 37 39 20.

Sara Vergo, formand Djøf Offentlig, tlf. 31 37 39 20.
Torben Gross, pressechef i Djøf, tlf. 21 49 01 73.