Djøf: Godt overenskomstresultat på det kommunale område

Spisepausen er nu overenskomstsikret og vi er sikret en reallønsudvikling, siger en tilfreds Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig om det kommunale forlig

- Vi fik en løsning, og vi kan se os selv i den, siger Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig, om overenskomstresultatet på det kommunale område.

De endelige detaljer må endnu ikke offentliggøres, men forliget indeholder en overenskomstmæssig sikring af medarbejdernes ret til en betalt spisepause, ligesom den samlede lønramme er aftalt til 8,1 pct. de kommende tre år. Samtidig bliver reguleringsordningen ændret, så den ikke indeholder et privatlønsværn.

- Der vil – som ved alle andre forhandlinger - være tale om et kompromis mellem forskellige interesser. I det forlig, der er opnået enighed om, er der fundet en god og ansvarlig løsning. Jeg er kort sagt ikke bare glad for, at der kom et forlig, men også indholdet af det, fastslår Sara Vergo og fortsætter:

- Vi har hele tiden arbejdet for at finde en løsning, så det danske samfund ikke blev kastet ud i en storkonflikt. Jeg håber, at det kommunale forlig kan være med til at bane vejen for de resterende to områder, regionerne og staten, hvor forhandlingerne fortsætter.

Sara Vergo træffes for  yderligere kommentarer på tlf. 31 37 39 20.

Djøf er den faglige organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 95.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet.