Djøf: God idé med undersøgelseskommission for SKAT

Et politisk flertal i Folketinget ønsker en kommission til at undersøge de mange sager i SKAT. Djøf bakker op. Men det må ikke forstyrre genopretningsplanen for SKAT.

Der tegner sig nu et flertal i Folketinget til, at en undersøgelseskommission skal undersøge sagerne i SKAT, der har medført et tab for statskassen for milliarder af kroner.

- Det er forståeligt, at der er behov for at undersøge, hvordan det kunne gå så galt. Det må være i alles interesse at lære af det, så man kan forebygge at noget tilsvarende sker i fremtiden, siger Henning Thiesen, formand for de Offentlige Chefer i Djøf.

- En undersøgelseskommission er et stort og tungt apparat. Men en kommission er det bedste redskab vi har, der sikrer en tilbundsgående undersøgelse og samtid giver de involverede den fornødne retssikkerhed, tilføjer han.

Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig hæfter sig ved, at, medarbejderne i SKAT har brug for arbejdsro, så de kan fokusere på den vigtige opgave med at sikre et velfungerende skattevæsen.

- Det er vigtigt, at en undersøgelseskommission ikke blokerer for den genopretningsplan, der er i gang for SKAT. De seneste 10 år er medarbejderstaben i SKAT blevet reduceret med ca. 4.000 medarbejdere i tiltro til, at ny teknologi kunne overtage opgaverne. Det har vist sig ikke at holde, og derfor er det nødvendigt at tilføre SKAT ekstra ressourcer - undersøgelseskommission eller ej. Vi har superdygtige og engagerede medarbejdere i SKAT, der dagligt knokler for at genopbygge SKAT og borgernes tillid. Og de har brug for tid og ro til dén opgave, siger Sara Vergo.